hållbarhetsrapport

2021

FÖRORD

Välkommen att ta del av Alpas hållbarhetsrapport 2021. Året var i många avseenden speciellt och fullt av förändringar.

Vi på Alpa anpassade oss och tog nya stora kliv och utvecklades i vårt arbete under året. Coronapandemin fortsatte och flexibla arbetstider och en anpassning av varje anställds arbete enligt hybridmodellen möjliggjorde att vi smidigt kunde åstadkomma en jämnvikt mellan arbete och fritid.

Under året har vi tagit risker, några som lärde oss en hel del och andra som varit värda risken. De nya plaggen vi lanserade under sommaren 2021 var en utmanande process för oss. Materialet vi beställt kunde inte levereras i tid, delvis på grund av stoppet i Suezkanalen i mars. Utöver det åkte vi på fler svårigheter när garnet vi låtit färga misslyckades. Även Brexit satte käppar i hjulen för oss.

Trots alla utmaningar var 2021 ett lärorikt år för hela personalen och fullt av nya insikter och utvecklande arbete. Många delar i företaget förändrades, vilket gjorde att vi kunde omfördela resurserna på ett mer effektivt sätt.

År 2021 var Alpa med i Eetti RY:s hållbarhetsjämförelse Rank a Brand. I jämförelsen kom Alpa med i grupp A, tillsammans med ett par andra finska företag. Den fina placeringen visar att hållbarhetsarbetet tagit stora kliv i rätt riktning. Ändå måste vi komma ihåg att hållbarhetsarbetet aldrig kommer att bli färdigt. Det går alltid att hitta områden som går att utveckla. År 2022 har vi som mål att ännu tydligare utveckla vårt hållbarhetsarbete.

Grupp A

Alpa kom med i grupp A i hållbarhetsjämförelsen Rank a Brand tillsammans med ett par andra företag. 

Hälsningar från vd

“Vårt nästa mål är att bibehålla hållbarhetsarbetet i vår vardag och uppnå ännu större mål.”

År 2021 var verkligen ett år av förändring ─ corona, utmaningar i produktionen och svårigheter att skaffa material. Motgångarna tvingade oss att ta snabba beslut. Detta bevisade att vår förmåga att snabbt reagera på förändrade situationer och vända motgångar till vinst är något vi klarar bra. Det har varit fantastiskt att se hur personalen tillsammans har arbetat mot samma mål. 

När vi gick över till hybridmodellen märkte vi att en obligatorisk närvaro på kontoret inte behövs. En stor del av vår personal hade redan innan pandemin upptäckt fördelarna med att arbeta på distans. När pandemin avtar kommer vi att hålla fast vid hybridmodellen, vilket ger de anställda en större flexibilitet att själva bestämma hur de vill arbeta. 

År 2021 släppte vi flera nya färger och plagg. Coronapandemin har visat att många av våra kunder inte enbart vill ha plagg som bara är för kontoret, utan plaggen måste kunna anpassas för många olika tillfällen och användningsområden. Kläderna måste se bra ut, men även kännas bekväma att bära. Ett bra exempel är poloklänningen Cozy som lanserades hösten 2021. Cozy passar lika bra på jobbet och när du går ut på restaurang som hemma i soffan. 

Framgången i hållbarhetsjämförelsen Rank a Brand visar att Alpas hållbarhetsarbete är på väg åt rätt håll. Det är fint att vara bland de företag som klarat sig bäst i jämförelsen. Vårt nästa mål är att bibehålla hållbarhetsarbetet i vår vardag och uppnå ännu större mål. 

Tack för att du vill läsa Alpas 2021 års hållbarhetsrapport!

Heikki Timlin, grundare och VD

ALPA

Vi styrs av ekologiska och etiska värderingar

Alpa är ett textil- och klädföretag grundat 2012 i Jyväskylä, Finland. Vi säljer och tillverkar produkter av alpackaull.

Alpas passion och mål är att tillverka världens bästa stickade plagg. Alpackaull är ett tidlöst och värdefullt material. Vi följer inte de senaste modetrenderna, utan tillverkar mångsidiga stickade plagg av hög kvalitet för olika användningsområden. Alpas plagg kan användas året om till vardag och fest. För oss är det väldigt viktigt att produkterna är sköna att bära, att de är hållbara och håller sig i gott skick i flera år. Visionen är att alla plagg ska finnas i sortimentet länge och att de förbättras och justeras hela tiden. 

På Alpa styrs vi av ekologiska och etiska värderingar. Ett av Alpas viktigaste värden är att agera etiskt och ekologiskt vilket vägleder oss i vårt arbete. För att bedriva verksamheten på ett ansvarsfullt sätt krävs transparens, förändringsbenägenhet och en förmåga att vara framtidsorienterad.

Vi har inget att dölja: det är därför våra produktionsprocesser är transparenta och vi har nöjdhetsgaranti. Vi erbjuder även lagningsservice under plaggets hela livscykel – och tar hand om återvinningen när det väl är dags.

I Alpas ideologi ingår att inte stödja överkonsumtion. Alpa strävar inte efter att vara ett lyxvarumärke för ett fåtal, utan vi vill erbjuda ett faktiskt alternativ till fast-fashion.

Alpa strävar även efter att sudda ut säsongstänkandet: många plagg går att använda året runt och du behöver inte skaffa nya plagg hela tiden. Målet är att få våra kunder att uppskatta sina kläder och vi uppmuntrar kunderna att ta hand om och laga sina plagg. Som en följd av det har vi publicerat tydliga lagnings och serviceartiklar på alpaknitwear.se

Långsiktigt vill vi få till en attitydförändring: ett enskilt plagg kan kosta lite mer än du är van vid, men i ett lägre perspektiv är den bekanta frasen “less is more” vettigare ekonomiskt sett. Vi berättar gärna mer om hur du lagar och servar ditt plagg. Vi erbjuder även en lagningsservice om du inte vill göra det själv. Även fast ett plagg av bra kvalitet är smart ur ett ekonomiskt perspektiv och bibehåller en stor del av sitt värde om det säljs vidare förstår vi att det för många kan vara dyrt att skaffa sig Alpa-plagg. Vi vill därför vara öppna med och tala om vad som kostar och varför.

 

Våra kunder är viktiga för oss. Oavsett vad saken gäller, kontakta oss gärna, vi lyssnar. 

Mål för hållbar utveckling

Målen för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals) försöker vända den globala utvecklingens för att säkerställa människors välbefinnande och mänskliga rättigheter, sociala stabilitet och ekonomiska välstånd på ett miljömässigt hållbart sätt. Dessutom är målet att utrota extrem fattigdom i alla dess former i världen. De 17 olika målen för hållbar utveckling trädde i kraft 2016 och inkluderar både fattiga och rika länder att sträva mot samma mål.

Alpa har identifierat tre viktiga mål som vi kan påverka i vår egna verksamhet.

Mål 12: Hållbar konsumtion

På Alpa bekämpar vi aktivt slit-och-släng-kulturen och fast-fashion genom att producera hållbara och tidlösa produkter. Varje produkt bör kunna användas i flera år och ska vid behov kunna repareras för att säkerställa en så lång livscykel som möjligt. För att förlänga livslängden på våra produkter lanserade vi 2020 flertalet serviceprodukter speciellt anpassade för våra stickade plagg. År 2021 bytte vi ut det flytande tvättmedlet till en fast Marseille-tvål. Genom att byta tvättmedel minskade mängden förpackningsmaterial avsevärt. 

Under 2021 ökade vår tjänst Alpa 2nd Hand i Sverige med hela 116 %. I Finland ökade den med 22,7 %. Under året skaffade sig allt fler kunder plagg från 2nd hand-avdelningen, vilket bevisar att använda stickade plagg är populära. I Finland var tillväxten i kategorin inte lika stark som året innan. Trots detta är trenden tydligt stigande vilket bevisar att det finns en efterfrågan på använda stickade plagg. Använda plagg har en mindre klimatpåverkan än nya vilket bidrar till en mer hållbar konsumtion. 

Mål 13: Klimatåtgärder

Alpa tog ett viktigt beslut år 2020 – vi bestämde oss för att kompensera för koldioxidavtrycket gällande hela vår verksamhet. Kompensationen är ett konkret sätt att ta ansvar för koldioxidutsläppen gällande företagets verksamhet och ett naturligt steg för att kompensera för de utsläpp vi själva inte har lyckats minimera. Utöver kompensationen siktar Alpa på en årlig minskning av koldioxidavtrycket i förhållande till nettoomsättningstillväxten. Under 2021 lyckades Alpa utmärkt med detta, då det totala koldioxidavtrycket minskade från 2020, även om nettoomsättningen ökade jämfört med 2020

Alpa har även som mål att vara koldioxidneutralt gällande våra egna leveranser år 2025. Detta kan uppnås genom att minimera utsläppen och genom att gå över till förnybar energi i vår egna verksamhet.

Mål 1: Ingen fattigdom

Global fattigdom är ett alarmerande problem som vi anser att vi kan påverka genom våra egna handlingar. Det finns länder i Alpas värdekedja där man lever i fattigdom. Det är mycket viktigt att vid valet av samarbetspartners ta hänsyn till att de anställda får en lön som går att leva på. Levnadslönerna är ofta högre än de minimilöner som definieras i respektive land.

För att garantera att godtyckliga levnadslöner betalat ut i Alpas värdekedja har vi kontrollerat den lönenivå som betalas ut till arbetstagarna och jämfört den med de deklarerade lönerna. Detta är dock inte tillräckligt, utan nästa steg i processen är att ta in en tredje part för att kontrollera att godtyckliga levnadslöner betalas ut. År 2022 påbörjar Alpa ett projekt för att säkerställa detta i Peru. 

HELHETSANSVAR

1. Ett längre liv för ditt plagg

Våra produkter håller länge och vi vill säkerställa att de används så länge som möjligt. Tack vare detta har vi tagit fram tjänster som förlänger plaggets livslängd ytterligare. 

1.1 2nd hand

Under våren 2019 öppnade Alpa sitt 2nd Hand-koncept som förmedlar använda plagg till nya ägare. Alpa tar emot sina egna plagg och i utbyte får den som lämnar in plagget ett presentkort till webbshoppen. Beloppet på presentkortet beror på typen av plagg och dess skick. Skicket bedöms redan innan plagget skickas till Alpa och de delas in i tre kategorier. Plaggen säljs sedan i Alpas webbshop. 

Konceptet är mycket omtyckt. År 2021 växte 2nd hand -tjänsten i Sverige med hela 116 % och i Finland med 22,7 %. Många suktar efter produkter som utgått ur sortimentet, vilket gjort att till exempel Alpa-loppisgrupper på Facebook har vuxit fram. 2nd Hand-konceptet har vi utvecklat tillsammans med våra kunder för att samla alla använda Alpa-plagg på samma ställe.

2nd hand -tjänsten är en naturlig del av Alpa nu för tiden. Med konceptet vill vi utmana andra företag: produkter som håller länge är en konkurrensfördel. 

1.2 Lagningstjänst

Alpas lagningstjänst öppnades i november 2018. Lagningstjänsten är ett samarbete med ett lokalt skrädderi i Jyväskylä. Vi vet att även det bästa av plagg kan bli slitet eller gå sönder när det fastnar i någonting. Detta behöver inte betyda att plagget inte längre går att använda, utan genom att serva och laga det förlänger du dess livslängd. Vi berättar gärna hur du lagar ditt plagg och skickar lagningsgarn till ditt plagg om det behövs.

Vi vill inte att ett endaste plagg ska förbli oanvänt på grund av fel som är enkla att åtgärda. För att försäkra oss om att plaggen får ett långt liv och för att spara på miljön ingår det i vår företagsfilosofi att laga plaggen. Genom vår lagningsservice får du exempelvis hjälp med att sy på armbågslappar, hjälp med att laga hål och du kan även beställa en komplett service av ditt plagg. 

1.3 Alpa Take-Back

Våra produkter håller extremt väl även vid tuff användning och den tidlösa designen håller länge. Ingenting varar ändå för evigt, utan även våra plagg slits efter åratal av användning.

Vi vill att varje steg i produktens livscykel ska vara så enkel som möjlig för våra kunder. Därför är korrekt återvinning av textilierna en mycket viktig process för att materialet ska kunna användas igen och leva vidare. Under 2020 lanserade vi Alpa tjänsten Take-Back, genom vilken kunderna kan skicka sina utslitna Alpa-plagg till oss. Vi på Alpa tar hand om det värdefulla materialet och återvinner det på ett korrekt sätt.

När du skickar ditt utnötta plagg till oss ser vi till att det kommer tillbaka i loopen i form av en ny produkt. Som tack för att du återvinner ditt plagg ger vi dig ett presentkort i vår webbutik på 100 kr.

2. Miljö

MILJÖ

2.1 Alpacka & materialen

Alpacka är skonsammare mot sin närmiljö än exempelvis får och getter. Familjen kameldjur, där alpacka ingår, har skonsamma trampdynor som skyddar den känsliga jorden från erosion. Alpackorna äter heller inte upp växterna med rötterna, utan låter växterna växa vidare efter att den tagit det den vill ha. Det har framkommit i studier att kameldjur, (även alpackor) i förhållande till exempelvis får och andra idisslande arter släpper ut mindre metangas. (Dittmann et al. 2014) Alpackan lever fritt i de peruanska bergen likt våra renar här uppe i norr och hjordarna samlas ihop ungefär en gång per år för att klippas. Uppskattningsvis finns endast 6 miljoner alpackor i världen. 

Alpackaull är alltid mulesing-fritt!

Vi försöker på bästa möjliga sätt se över och följa upp verksamheten på plats hos den garnleverantör vi valt ut i Peru. Många enskilda producenter är mycket små och kan därför inte tillgodose Alpas behov på egen hand, så därför är en grossist den enda möjliga partnern för oss. Alpa och garnleverantören har ett ömsesidig förtroende för varandra, vilket har uppnåtts genom långsiktigt samarbete.

När material av animaliskt ursprung används dyker alltid funderingarna kring den etiska behandlingen av djuren upp. Vår leverantör har en egen alpackafarm där en liten del av all alpackaull de använder kommer ifrån. Den största delen av ullen kommer från små och medelstora lokala ullproducenter med egna alpackabestånd. För att vara 100% säkra på hur djuren vuxit upp och behandlats skulle vi vara tvungna att själva ha egna alpackor. Det är inte möjligt och heller inte lönsamt för oss. Alpacka är ett värdefullt och respekterat djur i Peru. Detta uppmuntrar till god behandling av djuren. Dessutom är alpacka ett djur av kulturell betydelse för lokalbefolkningen och det värderas högt. Dessutom förökar sig alpackor långsamt, vilket uppmuntrar till god behandling av djuren. Alpackorna samlas in en gång om året för klippning. Vår leverantör följer ett eget protokoll för klippningen av alpackorna. Även Perus produktionsministerium (Peruvian ministry of production) har ett protokoll för hanteringen av alpackor som alla producenter är skyldiga att följa.

För att följa upp och övervaka verksamheten garnleverantören bedriver på sin egen farm har de köpt in tjänster från tredje part, för att säkerställa att djuren behandlas enligt de etiska riktlinjerna. De klippare vår garnleverantör anlitar får timlön och de får inga bonusar baserat på exempelvis antal klippta alpackor eller hur många kilo ull de klipper. Detta uppmuntrar klipparna att behandla alpackorna väl. Vår garnleverantörs alpackafarm är eko-certifierad av USDA. Certifikatet är unikt i sitt slag finns inte på någon annan alpackafarm i världen. Intyget innefattar avel, klippning och behandling av alpackor. Utöver detta har garnleverantören GOTS-certifikat som gäller de egna garnerna framtagna på den egna alpackafarmen. Alpas garnfiber kommer inte från detta sortiment, utan från små och medelstora garnproducenter som vår garnleverantör skaffat via sin grossistverksamhet.

Att säkerställa en etisk behandling av djuren är viktigt för oss och något som vi ständigt utvecklar. Många enskilda producenter är mycket små och kan därför inte tillgodose Alpas behov på egen hand, så en grossist är den enda möjliga partnern för oss. Alpa och garnleverantören har en ömsesidig respekt och tillit till varandra, vilken har uppnåtts genom långsiktiga samarbeten. Trots detta är ett mycket viktigt nästa steg mot en ännu mer ansvarsfull produktion att säkerställa ansvaret och etiken för peruansk garnproduktion enligt normerna för socialt ansvar. För en liten aktör som oss är möjligheterna tyvärr begränsade att ansluta sig till olika organisationer för socialt ansvar. Vi vara så öppna och ärliga det bara går i denna fråga.

År 2021 var 98% av garnet Alpa inhandlade alpackaullgarn och 2% silkes-alpackagarn. Alla Alpas stickade plagg och mössor är tillverkade av dessa garner. Sjalarna, plädarna och täckena utgör 7 % av Alpas produkter. Halsdukarna och plädarna är av 100% alpackaull. Materialet till täckena är draperade med peruansk pima bomull. Pima bomullen står för en så liten del av allt material att andelen är omöjlig att beräkna.

År 2021 använde sig Alpa av tre olika alpackaullkvalitéer. Den vanligaste kvalitén vi använder är Fine Special Alpaca, som är en hållbar ullfiber speciellt framtagen för stickade plagg med ytstruktur. Vi använder oss även av en mycket mjuk Baby Alpaca-kvalitet i våra tät och -slätstickade plagg samt i våra vävda halsdukar och mössor. Dessutom använder vi oss den finaste kvalitén Premium Baby Alpaca.  

Mängden alpackagarn vi behövde 2021 var 5086 kilo. Allt alpackagarn vi använder är i enlighet med EU:s REACH-standard. Dessutom är det ofärgade garn vi använder oss av ÖKO-TEX® 100 -certifierat. Inga skadliga kemikalier används vid tillverkningen av våra produkter.

Vi har säkerställt att följande kemikalier inte har använts i vår egen eller våra underleverantörers produktion. 

(För tydlighetens skull är de kemiska namnen på engelska).

  1. Alkylphenol & ethoxylates
  2. Phthalates
  3. Brominated and chlorinated flame retardants
  4. Azo dyes releasing carcinogenic amines through reductive cleavage
  5. Organotin compounds
  6. Poly-and Perfluorinated chemicals
  7. Chlorobenzenes
  8. Chlorinated solvents
  9. Chlorophenols
  10. Short-chain chlorinated paraffins
  11. Heavy metals: cadmium, lead, mercury, and chromium (VI)

Den förhållandevis lilla mängd alpackor som finns gör materialet dyrt och värdefullt, varför det är viktigt att undvika spill. I produktionen är spillet nästan obefintligt.

Alpa använder sig av två olika typer av knappar. Metallknappar och corozoknappar, det vill säga stennöt. Metallknapparna kommer från en finsk leverantör som köper in dem från Italien. De färgade corozoknapparna kommer från Tjeckien.

2021 köpte vi in 5086 kilo alpackagarn och alpacka-silkesgarn.

2.2 Produktion

Alpas kläder formstickas alltid när det är möjligt. Prototyper och misslyckade stickade delar av plaggen skickas till vårt lager i Finland. Dessa material kasseras inte. Vi har planer på att ta till vara det stickade material som inte går att använda i produktionen och tanken är att förädla det till nya produkter. På detta sätt undviker vi spill i produktionen. Genom att beräkna spillet noggrant och undvika säsongsbetonade kollektioner undviker vi överskott i produktionen. Vi tillverkar ett fåtal plagg åt gången och fyller på partivis vid behov. På detta sätt är blir även lagerrotationen snabb.

Långsiktiga relationer med våra samarbetspartners är en mycket viktig del i vår verksamhet. Alpa grundades 2012 och vi har samarbetat med samma garnleverantör sedan dess. 2016 hittade vi en lämplig produktionspartner i Litauen som uppfyllde våra hårt satta kriterier. Under 2019, för att möta efterfrågan på våra stickade plagg och för att den ökade produktionsmängden hade vuxit var det dags att hitta en ny partner i Litauen.

Alpas stickade plagg tillverkas i Litauen vid två produktionsanläggningar. En av anläggningarna har både ISO 9001- och ISO 14001- samt EMAS-standard.

Alpas mössor tillverkas av två partners i Finland, även i dessa fall med fokus på att undvika spill i produktionen. Klädborstarna i sortimentet tillverkas i Tyskland. Marseille-tvålen tillverkas i Frankrike. 

Du kan läsa mer om våra leverantörer i stycke 3.

Vi testar och utvärderar alla våra plagg, särskilt noga när vi använt oss av nya sticktekniker eller en ny garnkvalitet. På detta sätt minimerar vi riskerna för materialfel som påverkar användningen eller plaggets hållbarhet. Om plaggets trots detta får upprepade reklamationer kontrollerar vi självklart plagget och gör förbättringar för att exempelvis kunna slå fast om det exempelvis är ett produktionstekniskt fel som bör åtgärdas.

Vi tar alla reklamationer på allvar. Vi kompenserar kunden ekonomiskt för det som hänt och korrigerar felet som uppstått. Returnerade produkter slängs inte utan hittar alltid en ny köpare, exempelvis via vår 2nd hand-avdelning.

2.3 Avfall

2020 genererade Alpas egna verksamhet 280 kilo avfall. Den största delen av detta avfall är återvinningsbar kartong. Större delen av kartongavfallet är packpåsar som kommer tillbaka till oss via kundreturer. Värt att notera är att vi år 2021 lyckades räkna mängden avfall mer precist sett till 2020. På grund av det går det inte alltid att jämföra talen sinsemellan på ett rättvist sätt. 

Figur 1. beskriver fördelningen av avfall från Alpas egna verksamhet. Det blir inget avfall från Alpas produktion. Defekta produkter och prototyper skickas från fabrikerna till våra lokaler i Jyväskylä. Dessa material ingår i ett projekt där vi utarbetar metoder för att ta hand om materialet för att förädla det på bästa sätt.

Det brännbara avfallet sorteras för att användas i energiproduktion. Papper, kartong, glas och metall återvinns. Biologiskt nedbrytbart avfall sorteras för kompostering. Plasten källsorteras och farligt avfall sorteras för sig. 

Avfall år 2021

  • Komposterbart 31% 31%
  • Brännbart 14% 14%
  • Kartong 42% 42%
  • Plast 12% 12%
  • Glas 1% 1%
  • Metall 0% 0%
  • Farligt avfall 0% 0%

Figur 1: Fördelning av avfall

2.5 Förpackningsmaterial

Alpas produkter är förpackade i en 100% återvinningsbar och återanvändbar packpåse, som också kan användas för att returnera eventuella bytes- och returprodukter. Dessutom uppmuntrar vi våra kunder att välja ett ännu mer miljövänligt alternativ till papper; RePack.

RePack är ett prisbelönt förpackningsmaterial och retursystem utvecklat av ett finskt företag. RePack-påsarna är tillverkade av återvunnen plast, och en påse kan i genomsnitt användas 20 gånger. Förpackningen är tillverkad i 100% återvinningsbar polypropen.

År 2021 var 4% av e-handelsleveranspaketen RePack-förpackningar. Under 2020 var andelen 11,9%, vilket betyder att antalet RePack från föregående år har minskat. Återstående 96 % av beställningarna packades i Alpas egna packpåsar av papper. RePack har varit en utmärkt lösning för vår e-handel. I framtiden strävar vi efter att kunderna i ökat antal ska välja de miljövänligare förpackningsalternativen RePack och har ökat förpackningsvalets synlighet avsevärt i vår webbshop. 

År 2021 var 91 procent av allt förpackningsmaterial Alpa använde sig av från förnybara material. Till dessa hör RePack, packpåsarna av papper, infobladen som kommer med beställningarna, prisetiketterna, retur och -bytesblanketterna och papperskassarna vi har i butikerna. Till ej förnybara material sällar sig plastpåsarna som plaggen packas i när de kommer från fabriken samt prisetiketternas fästsnören. Fördelningen i användningen av förpackningsmaterial kan ses i figur 2.

Användning av förpackningsmaterial 2021

  • Papperskassar 3% 3%
  • Plastpåsar 8% 8%
  • Fästsnören 1% 1%
  • Prisetiketter 1% 1%
  • Bytes- och returblanketter 5% 5%
  • Infoblad 28% 28%
  • Packpåsar 51% 51%
  • RePack 3% 3%

Figur 2: Användning av förpackningsmaterial

I Alpas e-handel använder vi oss av FSC-certifierade papperspåsar. Utöver dessa är även prisetiketterna, retur och -bytesblanketterna samt infobladen FSC-certifierade. Våra plagg förpackas en och en i en polyetenpåse med låg densitet (PE-LD/LDPE, en tunn och lätt plastförpackning) redan på fabriken för transport och lagring. För närvarande är det ett måste att använda plast för att hålla produkterna i bästa skick innan de når kunden. Förpackningar i plast gör att produkterna hålls torra i transporten och skyddar dem från exempelvis skadedjur och dofter. På detta sätt förhindrar vi onödiga förluster. Miljömässigt sett är det inte lönt att packa om produkterna hos oss från plast till exempelvis pappersförpackningar eftersom produkterna redan är förpackade i plastpåsar på fabriken. Om vi skulle packa om allt skulle förpackningsmaterialens miljöbelastning bli ännu större.

Alpas produkter är alltid förpackade i återvinningsbara plastförpackningar. Vi uppmanar därför våra kunder att återanvända plastförpackningar som exempelvis soppåse och så småningom återvinna den på lämpligt sätt. På så sätt främjar vi korrekt källsortering av plastpåsarna.

På Alpa är vi väl medvetna om plastens och mikroplasternas påverkan på miljön i exempelvis våra hav och sjöar. Även fast vi ökat andelen ekologiskt nedbrytbara förpackningsmaterial finns det fortfarande utrymme för förbättring. 

Garnerna och de färdiga stickade plaggen kommer till oss i pappkartonger, som vi återanvänder när vi exempelvis skickar plagg till våra återförsäljare och lagerför plaggen. Trasiga pappkartonger återvinns enligt praxis. Dessa pappkartonger skaffar Alpa inte själv, utan de kommer från leverantörerna.

I tabell 1 har vi listat leverantörerna av förpackningsmaterialen samt etikettleverantörerna. 

%

2021 var 91 % av Alpas förpackningsmaterial tillverkade av förnybara material.

Företag Kategori Adress
Pussikeskus Oy Packpåsar Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki
Garlita Plastpåsar Rinkūnų k. Garliavos apyl. sen. Kauno r. sav. Stadiono 2 LT – 53280
Tuotenauha Oy Textilmärken Moisionkatu 6, 15101 Lahti
Grano Oy Hangtags Vehkakatu 1, 40700 Jyväskylä
Printela UAB Materialetiketter Technikos g. 7, Kaunas 51209, Lithuania
Varcotex S.P.A Fästsnören för prisetiketter Via T. A. Edison, 17, 41012 Carpi MO, Italy
Jyväskylän Siirtopaino Infoblad Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Infoblad, kort Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jyväskylän Siirto-Paino Bytes- och returblanketter Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Bytes- och returblanketter Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Prisetiketter Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Pajalahti Trading Oy Papperstejp Laivurinkatu 10 B 12a, 00150 Helsinki

2.6 Vår egna verksamhet

Vårt mål är att kontinuerligt utvecklas i vårt hållbarhetsarbete. År 2020 skapade Alpa en egen Supplier Code of Conduct, alltså principer som alla leverantörer binder sig till. Underskrifterna för dokumentet är inte klart i skrivande stund. Vi började samla in underskrifterna i november 2020 och i slutet av 2021 hade 66 % av våra samarbetspartners undertecknat avtalet. 

Mer information om kommande hållbarhetsmål finns i bilaga 1.

3. Intressenter

INTRESSENTER

Utöver kunderna och personalen är centrala intressenter garnleverantörerna i Peru samt produktionsanläggningarna i Litauen. Vår verksamhet är snabbrörlig, vilket möjliggör en snabb och rak kommunikation.

Vid valet av intressenter betonas vikten av långsiktiga samarbetsrelationer: Alpa anser att långsiktiga relationer främjar förtroende, ansvar, gemensam utveckling och goda arbetsvillkor. Därför är målet inte att välja den billigaste partnern och att byta ut den regelbundet på jakt efter ett lägre pris. I stället betonas vikten av kvalitet, tillförlitlighet och ansvar.

93 % av alla Alpa-produkter tillverkas i lågriskländer, det vill säga i Finland, Litauen, Frankrike och Tyskland. I lågriskländer är sannolikheten större att de mänskliga rättigheterna efterföljs än i högriskländer. Vi tillverka alla mössor i Finland och övriga klädesplagg i Litauen. Klädborstarna köper vi in från Tyskland och Marseille -tvålen från Frankrike. 7 % av all produktion sker i Peru, där alla Alpas halsdukar, plädar, täcken och sjalar tillverkas. Produktionsvolymerna är beräknade i kilo. 2021 fanns produkter av skiftande vikt i Alpas produktsortiment, vilket gjort att kiloberäkningen är mer noggrann än tidigare. 

Vi förbinder oss till att se till att alla våra leverantörer och partners betalar sina anställda en lön som går att leva på. Om det visar sig att våra leverantörer eller partners inte betalar sina anställda en  skälig levnadslön kommer vi att vidta omedelbara åtgärder. I första hand vill vi påverka och utveckla vår leverantörs eller partners verksamhet. Om detta inte är möjligt får vi leta efter en ny leverantör eller partner. En levnadslön är ofta högre än minimilönen som definieras i landets lag. En levnadslön säkerställer att lönen den anställde får täcker alla obligatoriska kostnader som boende, kollektivtrafik och mat för familjen.

Vi har startat en process för att ta reda på om våra partners i högriskländer betalar sina anställda tillräckliga levnadslöner. I praktiken betyder det lönen som betalas av vår partner i Peru. Processen pågår fortfarande och kommer sannolikt att ta lång tid. Vårt mål är att fastställa lönebeloppet som ska betalas ut till våra partners anställda senast 2022 enligt normerna för socialt ansvar. Dock kan utmaningar ske och processen kan ta längre tid än förväntat. Vi har heller ingen tidigare erfarenhet av liknande utredningar. Utredningen kommer att kosta mycket – särskilt för ett litet finskt textilföretag som oss. På grund av detta kan vi också behöva söka finansiering för arbetet. Det är därför vi har åtagit oss att ta reda på vad våra partners i högriskländerna betalar sina anställda senast 2025, om våra förhoppningar om målet 2022 inte blir uppfyllt.

I vårt utredningsarbete har vi redan varit i kontakt med nationella organisationer i Peru och lutat oss mot deras vägledning och hjälp, för att välja det mest tillförlitliga sättet att fastställa lönerna hos de anställda hos våra samarbetsföretag.

Silket i våra produkter kommer från Kina, via vår garnleverantör. Vi förbinder oss till att säkerställa att våra produkter inte använder råvaror från Uigurernas autonoma region i Xinjiang. Alpa accepterar inte tvångsarbete i produktionskedjan.

En lista över alla leverantörer hittar du i bilaga 2. 

3.1 Produktionsanläggningarna i Litauen

All produktion bortsett från sjalarna, tvättmedlet och mössorna tillverkas i Litauen. Kriterierna gällande produktionsanläggningarna har varit högkvalitativt arbete, professionalism, personalens välbefinnande och en effektiv kommunikation. I kriterielistan ingår även personalens rätt att organisera sig samt att de får en relevant lön, att arbetssäkerheten är hög samt att arbetstiderna är lagenliga. Alpa vill upprätthålla starka relationer till våra partners. 

Utöver kontaktpersonen vi anlitat gör Alpa regelbundna besök på produktionsanläggningarna. Vi förstår detta inte i sig själv garanterar bra och etiska arbetsförhållanden. Därför förstärks vikten av goda relationer och öppenhet samt förtroende mellan båda parter. Vi har direktkontakt med produktionsanläggningarna varje vecka. En rak kommunikation utan mellanhänder är av största vikt eftersom det möjliggör kontrollen av en ansvarsfull produktion på ett effektivt sätt.

 

År 202i stod våra stickade produkter för 84 % av Alpas hela produktion.

PRODUKTIONSANLÄGGNINGARNA

Garlita

Alpa har arbetat med Garlita sedan 2016. Garlita är en innovativ och modern produktionsanläggning som har fått flera utmärkelser för sin stickinnovation och personalens välbefinnande. Anläggningen har ISO14001-, ISO9001- och EMAS-certifikat. Garlita har 172 anställda. Av de anställda är 152 kvinnor och 20 män.

Under 2019 började Garlita producera den energi de själva gör av med i sin egna verksamhet. Detta möjliggjordes genom att solpaneler installerades på anläggningens tak.

Alpa har gjort en video om produktionsprocessen på Garlita. Du hittar den på vår hemsida. 

Gija

Vår andra samarbetspartner i Litauen är Gija.

Samarbetet inleddes i slutet av 2019. Gija grundades 1935 och har en lång erfarenhet av tillverkning av stickade plagg i Litauen.

Gija har 83 anställda, varav 72 är kvinnor och 11 män.

3.2 Garnleverantörerna

Alpackagarnet som Alpa använder kommer från Peru, alpackornas hemland. Garnleverantören är grossist och köper ull från små och medelstora lokala producenter. Garnleverantören har noggrant valts ut på plats och valet av rätt partner var en lång process. Därför vill Alpa upprätthålla långa relationer med garnleverantören och vi har en direkt dialog utan mellanhänder.

Vi har samarbetat med samma garnleverantör sedan 2012, då Alpa grundades. Alpa vill även stärka sin position som viktig kund och på så sätt vara med och påverka arbetsvillkoren i Peru på positivt och samarbeta med producenterna för att förbättra arbetsvillkoren.

År 2021 kom 100% av allt garn Alpa använder sig av från samma leverantör, Michell. Just nu är vår enda garnleverantör Michell y Cia S.A. som vi berättar mer om nedan.

Michell y Cia S.A.

Samarbetet med Michell startade 2012 när Alpa grundades. Michell är en av Perus ledande alpackaullproducenter och har flera decenniers erfarenhet och kunnande inom alpackauppfödning och hantering av alpackaull. Michell grundades 1931.

Allt överskott från garnproduktionen återvinns och av det tillverkar garnproducenten nytt återvunnet garn. Den del av garnet som Michell inte kan ta hand om själva säljs till andra intressenter i Kina, Indien och Europa. Där tas överskottet om hand och blir bland annat nytt garn.

I Peru är minimilönen 930 sol. Vi har frågat Mitchell hur mycket de betalar ut i lön till sina anställda. Till de som klipper alpackorna betalas en lön som överstiger minimilönen och klippassistenterna får minimilön. Till de som deltar i garnproduktionen betalar de en lön som överstiger minimilönen. Utöver detta betalar Michell 100 sol extra i månaden till de som har familj. En gång per år betalar Michell även 550 sol i skolgångsbonus för vart och ett av personalens barn. Till jul får personalen en julkorg till ett värde av 340 sol. Michell erbjuder personalen även lån upp till 4300 sol.

Vi har inlett en process med intentionen att ta reda på och säkerställa att vår Peruanska partner verkligen betalar ut löner som är tillräckliga att leva på. Arbetet i detta avseende pågår fortfarande.

Michell erbjuder sina anställda möjligheten att ge anonym feedback gällande arbetet och arbetsvillkoren. Feedbacken samlas in i en låst låda och töms en gång i veckan.

3.3 Mössor, sjalar, filtar, täcken, tvättmedel och klädborstar

Alla Alpas mössor tillverkas av professionella yrkesutövare i Finland. Mössorna tillverkas i Siikais i sydvästra Finland av Top-Knit Oy. År 2021 tillverkades 3630 Alpa-mössor och utgjorde 4 % av Alpas totala produktion.

Sjalarna, plädarna och täckena i Alpas sortiment tillverkas av MFH Knits som ägs av Michell. MFH Knits tillverkar sjalarna med Michells garner. Sjalarna, plädarna och täckena utgjorde år 2021 7 % av Alpas totala produktion. Täckenas ytterhölje är inte medräknat eftersom det utgör en sådan minimal del av hela produktionen. 

Under 2021 började Alpa sälja Marseille-tvål avsett för rengöring av stickade plagg. Tvättmedlet tillverkas i Frankrike och stod för 4 % av Alpas hela produktion. 

År 2020 lanserade vi även produkter för underhåll och service av våra stickade plagg. I sortimentet för serviceprodukter ingår bland annat olika klädborstar för avlägsnande av noppor och hår från plaggen. Alla borstar tillverkas i Tyskland av Bürstenhaus Redecker GmbH. År 2021 utgjorde borstarna 1 % av Alpas totala produktion. Andelarna är beräknade utifrån produktens vikt. 

3.4 Kunderna

Vi tror på en högkvalitativ och personlig kundservice, och varje kund är viktig för oss. Vi har en löpande dialog med vår kundbas via e-post, i vår butik och på sociala medier. Vårt mål är att svara på både e-post och i telefon snabbt. Vi finns även tillgängliga på sociala medier på plattformarna Instagram och Facebook. På Facebook har vi skapat ett Alpa insider-community. I gruppen kan kunderna exempelvis dela med sig av sina egna användarupplevelser och bilder på sina Alpa-plagg. Utöver detta diskuteras kommande lanseringar i insider-gruppen och medlemmarna har möjlighet att vara med och påverka och önska nya färger och modeller.

Vi hjälper gärna till och ger våra kunder råd i exempelvis valet av rätt storlek och andra frågor relaterade till vårt varumärke. Genom öppna frågor samlar vi även in feedback från våra kunder gällande kundservicen med betygen “bra”, “okej” och “inte bra”. Under 2020 uppskattade kunderna att Alpas kundservice var 95,2 % “bra”, 3,3 % “okej” och 1,5 % “inte bra”.

Förutom en kundservice av hög kvalitet vill vi att fler konsumenter ska få mer och bättre information gällande klädindustrins miljöpåverkan samt hur den kan minimeras. På sociala medier delar vi med oss av nyheter gällande klädindustrins utveckling. Vi vill respektera konsumenterna genom att vara så transparenta som möjligt i vår kommunikation.

Alpa har inga stora rea-kampanjer eftersom produkterna i sortimentet inte är trendkänsliga utan tidlösa. Tack vare detta behöver vi inte tömma lagret snabbt för att bli av med produkter som inte är trendiga längre. I stället för rea-kampanjer erbjuder Alpa kunderna exempelvis förlängd livscykel på produkterna. Som exempel hade vi en kampanj under 2020 där kunderna fick ulltvättmedel på köpet för att steget till att tvätta och underhålla produkten för en längre livscykel skulle bli lägre. 

3.5 Personal

År 2020 arbetade 13 personer baserade i Finland på Alpa. Av dessa är sju kvinnor och sex män.

Alla på Alpa erbjuds möjlighet till distansarbete, bortsett från lagerpersonalen. Alla rekreations- och utbildningsdagar anordnas lokalt eller i närliggande områden. År 2020 var personalomväxlingen 0 %. Alpa hade en deltidsanställd 2021. Under högsäsong under slutet av året hade Alpa en säsongsanställd. 

Hanna Kämärärinen

Hållbarhet & kundtjänst

Joona Penttilä

Ekonomi & HR

Silja Piilonen

Designer

Heikki Timlin

Grundare & VD

Petri Vähäjylkkä

Sverige & AD

Ainomaria Haataja

Designer

Maiju Arffman

Återförsäljare, samarbeten & kundtjänst

Emilia Omajoki

Lager & distribution

Ilari Kinnunen

Produktion & internationella affärer

Lauri Hilliaho

Marknadsföring & kommunikation

Jaakko Taipale

IT

Aino-Riitta Timlin

Återförsäljare & samarbeten

4. Utsläpp

UTSLÄPP

Koldioxidavtrycket för hela Alpas verksamhet år 2021 är 86 411 kg CO2 ekv.

Med koldioxidekvivalenten (-ekv) avses växthusgasernas klimatpåverkan, det vill säga den totala andelen som påverkar uppvärmningen av klimatet. Utsläpp anges i massa. Jämfört med föregående år har koldioxidavtrycket från Alpas hela verksamhet minskat 19 453 kg CO2 -ekv. Alpa har med andra ord lyckats minska koldioxidavtrycket gällande hela verksamheten, trots ökad omsättning under 2021. Som referensbas är koldioxidavtrycket för en person bosatt i Finland ungefär 10 300 kg CO2-ekv.

Beräkningarna innefattar alla utsläpp från Alpas verksamhet i Finland samt utsläppen från transport, produktion, garntillverkning samt underleverantörer. Beräkningen av koldioxidavtrycket och utsläppen av växthusgaser 2020 är den fjärde i Alpas historia. I beräkningarna har vi använt Finlands miljöcentrals (hädanefter SYKE) Y-HIILARI-koldioxidkalkylator (2013) och Koldioxidsmart organisationens -kalkylator (n.d.), som Helsingfors universitet tagit fram tillsammans med SITRA (Finlands innovationsfond, en oberoende offentlig stiftelse som verkar direkt under finska parlamentets tillsyn).

Även fast SYKE:s -kalkylator i första hand är till för att räkna ut organisationers koldioxidavtryck fungerar den som verktyg för att räkna ut Alpas klimatpåverkan. I beräknandet av koldioxidavtrycket har vi även använt oss av SYKE:s Klimatdiet-kalkylator (2019). Även WWF:s klimatkalkylator (2020) har använts vid beräkningen av koldioxidavtrycket. Beräkningskriterierna har använts i situationer där klimatpåverkan inte varit tillgänglig gällande inköpen. Information om beräkningen har erhållits för alla verksamhetsområden från vilka det har varit möjligt att få information på ett tillförlitligt sätt. Genom att använda oss av flera källor och olika kalkylatorer i uträknandet av vårt koldioxidavtryck har beräkningarna kunnat räknas ut på ett så objektivt och noggrant sätt som möjligt.

Generellt sett delas ett företags utsläpp in i Scope 1, Scope 2 och Scope 3 (se figur 3).

Scope 1-utsläppen är de utsläpp som företaget har direkt kontroll över, såsom utsläpp från egna lokaler och utsläpp från transportmedel som ägs av företaget. Alpa äger dock inte själva några lokaler eller transportmedel. Alpa har inte heller någon egen produktionsanläggning som släpper ut koldioxid. På grund av detta är Alpas Scope 1 utsläpp 0.

Scope 2 rör den energi som köps in i verksamheten. Alpas inköp av el 2021 var 16,3 MWh och fjärrvärmeenergikostnaderna 2021 var 45,5 MWh. Scope 2 utsläppen under 2021 var 10,6 % av de totala utsläppen, alltså 9 120 kg CO2 -ekv. 2020 var Scope 2 utsläppen 10 025 kg.

Som för många andra företag är Scope 3 utsläppen den största posten. I Scope 3 ingår alla indirekta utsläpp knutna till företaget. Hos Alpa ingår utsläpp från produktion, leveranser, avfall, tjänsteresor, inköp av varor och tjänster och förpackningsmaterial. År 2020 var Alpas Scope 3 utsläpp 77 291 kg CO2 -ekv. År 2020 var Scope 3 utsläppen 95 839 kg CO2 -ekv, vilket betyder att Scope 3 utsläppen har minskat. 

Greenhouse Gas Protocol 2021

%

Scope 1: 0 % Scope 2: 10,6 % Scope 3: 89,4 %

Figur 3. Fördelningen av Alpas koldioxidavtryck enligt Greenhouse Gas Protocol.

4.1 Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

Eftersom uppdelningen av scope 1, 2 och 3 inte direkt visar hur utsläppen fördelas mellan Alpas egna verksamhet och produktion i Finland, kommer vi härnäst att beskriva utsläppen från Finlands verksamhet och produktion var för sig.

Utsläppen från tillverkningen av mössorna och dess utsläpp räknas in i utsläppen för produktion. Utöver detta räknas allt förpackningsmaterial in i utsläppen för produktion, fast bara en del av det skulle varit tillverkat i Finland. Koldioxidavtrycket från Alpas verksamhet i Finland består av utsläpp från affärsresor, energiförbrukning, avfall, inköpta varor och tjänster samt Postis (Finska Postens) -leveranser (se figur 4).

År 2020 genererade Alpas verksamhet i Finland sammanlagt 42 931 kg CO2 -ekv. Alpas verksamhet i Finland har vuxit sedan 2020 då utsläppen var 33 263 kg CO2 -ekv. Den största posten har varit olika inköp och investeringar kopplade till lokalerna. En av anledningarna till varför utsläppen har ökat inom den finska verksamheten är olika investeringar som bland annat hyllor och möbler till lager och showroom. I denna kategori räknas även införskaffad elektronik in. Som kuriosa kan vi berätta att alla datorer Alpa köper in i första hand är begagnade. 

Den näst största utsläppsposten har varit distribution, alltså frakt av varor från webbshoppen. Finska Posti neutraliserar alla sina utsläpp genom certifierade utsläppsprogram. Postis transporter har ändå tagits med i våra beräkningar eftersom fakta ändå är att transporterna har genererat utsläpp. Den tredje största utsläppsposten har varit energi. Energiåtgången har bestått av den energi som går åt till att försörja våra lokaler i Jyväskylä. 

Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

  • Avfall 0% 0%
  • Resor 0% 0%
  • Representation 1% 1%
  • IT 3% 3%
  • Annat 3% 3%
  • Personbil 4% 4%
  • Tjänster 7% 7%
  • Energianvändning 21% 21%
  • Försäljningsfrakt 28% 28%
  • Lokaler 32% 32%

Figur 4. Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

4.2 Produktionsutsläpp

Alpas produktionsutsläpp består av garnproduktion, produktion av stickade plagg, täcken, sjalar, plädar, tvättmedel, knappar, förpackningsmaterial, etiketter och textilmärkningar, borstar samt av frakt. (se figur 5). År 2021 var Alpas produktionsutsläpp 43 480 kg CO2-ekv. År 2020 var produktionens utsläpp 72 601 kg CO2 -ekv. Följaktligen har utsläppen från produktionen minskat något jämfört med föregående år.

Eftersom Alpa köpte mindre garn 2021 än år 2020 har produktionens utsläpp minskat. Den största utsläppsposten i Alpas produktion har varit produktionen av garn. Utsläppen för garnproduktionen har beräknats efter dess energiförbrukning. Den näst största utsläppskällan är godstransporter. Fördelningen av fraktutsläppen kan ses i figur 7. I beräkningarna av knappar och sjalar har produktspecifik utsläppsinformation använts. Vid beräkningen av knapparnas utsläpp har SYKE:s Ilmastodieetti-kalkylator använts (2019). Vid beräknandet av sjalarnas utsläpp har Ranan, Pichandin, Karunamoorthyn, Bhattacharyyan, Parveen och Fangueiron (2015) forskningsresultat använts. 10 % av utsläppen har genererats vid produktionen av sjalarna och plädarna och 2 % i produktionen av mössorna. 2 % av hela produktionens utsläpp genereras i produktionen av våra stickade plagg i Litauen. Produktionsutsläppen för våra stickade plagg är beräknad baserat på energiproduktionen. Största delen av den energi som behövs vid produktionen av de stickade plaggen fås från solenergi, vilket innebär att utsläppen är mycket låga.

Mycket vatten används vid tillverkning av alpackaullgarn. Alpas vattenavtryck från garninköpen år 2021 är 140 405 liter vatten. Vattenavtrycket 2020 var 329 599 liter vatten. I genomsnitt används 13,3 liter vatten för att tillverka det garn som används i ett stickat plagg. Till ett plagg som är tillverkat av ofärgat garn används i genomsnitt 10,5 liter vatten. I denna beräkning har vi endast inkluderat den mäng vatten som behövs vid tillverkningen av alpackaullgarn, inte det vatten som alpackorna dricker i förhållande till det garn de producerar, eftersom validerad information inte finns tillgänglig. Mängden vatten är förhållandevis liten sett till de mängder som krävs vid tillverkningen av exempelvis t-shirts i bomull eller vid tillverkningen av jeans. Till tillverkningen av en t-shirt i bomull behövs ungefär 2 700 liter vatten. Vid tillverkningen av ett par jeans krävs ungefär 6 000 – 8 000 liter vatten beroende på tillverkningssätt. 

  • Produktion av stickade plagg 2% 2%
  • Mössor 2% 2%
  • Marseille 3% 3%
  • Etiketter, textilmärkning osv. 4% 4%
  • Galgar 4% 4%
  • Knappar 6% 6%
  • Borstar 7% 7%
  • Förpackningar 9% 9%
  • Sjalar, plädar och täcken 10% 10%
  • Frakt 26% 26%
  • Garnproduktion 28% 28%

Figur 5. Fördelningen av koldioxidavtrycket i Alpas produktion.

KOLDIOXIDAVTRYCKET AV ETT PLAGG

%

av den enskilda produktens koldioxidavtryck kommer från garnproduktionen.

4.3 Produktens koldioxidavtryck

Alpas genomsnittliga klimatpåverkan per produkt är 2,3 kg CO2-ekv. År 2020 var den 3,2 kg CO2 -ekv. En av faktorerna som påverkat detta är att beräkningarna för 2021 kunde utföras med noggrannare parametrar än tidigare år. Den genomsnittliga produktens klimatpåverkan har beräknats utifrån Alpas mest populära produkt Drizzle i den mest köpta storleken M. Beräkningarna är gjorda utifrån produktens vikt som är cirka 450 gram.

Alpas koldioxidavtryck består av garnproduktionen, produktionen av stickade plagg, av knappar samt godstransporter, Postis transporter samt förpackningsmaterialens utsläpp. (se figur 6). Utsläppen från etiketterna och etikettfästena, liksom utsläppen från prislapparna kunde inte beaktas produkt för produkt i beräkningen för förpackningsmaterial, eftersom en tillräckligt exakt enhetsberäkning inte fanns tillgänglig. Klimatpåverkan för genomsnittsprodukten följer delvis samma mönster som produktionens koldioxidutsläpp. Figur 6 belyser att 41 % av den enskilda produktens koldioxidavtryck kommer från garnproduktionen. Näst största posten är godstransport. I posten för frakt har vi räknat in utsläppen för både frakten av garn samt frakten av de färdigställda plaggen.

Figur 6. Fördelningen av totala andelen utsläpp sett till ett plagg

Största delen av klädernas miljöbelastning orsakas under dess livscykel när den är i konsumentens ägo. Enligt finska organisationen för textil och mode (Suomen Tekstiili ja Muoti ry) har ”utvecklingen av material, effektiva tvättmetoder och konsumentinformation om korrekt underhåll av kläder, särskilt tvätt-temperaturer, en betydande inverkan på den miljöbelastning som orsakas av textilier.” (2016). Detta fråntar dock inte i något fall ansvaret från klädtillverkaden. Miljöpåverkan som sker i konsumentledet orsakas exempelvis av tvätt och av de microplaster som hamnar i vattendragen vid tvätt av plagg tillverkade av konstgjorda material. Förutom materialval, design och produktion är det möjligt att påverka plaggets hållbarhet och ålder genom hur det används. Om plagget används för ändamål det inte är tillämpat för är snabbt slitage något att räkna med. Alla plagg slits ändå när det används mycket. Därför blir behovet av underhåll och reparation oundvikligt till slut.

Rekommendationen för stickade alpackaullplagg är i första hand vädring, i stället för tvätt. Fläckar bör tvättas punktvis i stället för att tvätta hela plagget. Om plagget ändå måste tvättas med vatten är rekommendationen att använda kallt vatten och tvätta för hand. Eftersom plagget behöver tvättas sällan blir även dess miljöbelastning litet. Eftersom varje användare har egna användningsmönster för plagget är det i praktiken omöjligt att beräkna mängden vatten och tvättmedel i syfte att få fram plaggets miljöbelastning. Vattenmängden vid handtvätt är även den olika från användare till användare.

För oss är det viktigt att inställningen till plaggen inte är som till engångsartiklar och att plagget används på ett sätt som motsvarar dess värde och får bli servat och lagat vid behov. Genom att undvika tvätt, följa tvättråden, serva och laga plagget vid behov samt återanvända eller återvinna det och med inställningen att respektera tidlösa kläder går det att sänka enskilda plaggs miljöpåverkan avsevärt.

4.4 Transporternas koldioxidavtryck

Transportens koldioxidavtryck består av utsläpp från sjöfart, vägtransporter och lufttransporter (se. figur 7). Utsläpp från Postis leveranser har inte beaktats i dessa beräkningar. Trots att endast 12 % av de fasta transporterna transporterades med flyg 2021 är det fortfarande den största källan till transportutsläpp. Flygfraktens andel av fraktutsläppen har dock minskat. 2020 stod flygfrakt för 60 % av fraktutsläppen och 2021 för 48 %. I flygfrakten ingår en del av Alpas sjalar, alla plädar från Peru till Finland.

Vi har även inkluderat transporterna av garn från Helsingfors till Jyväskylä, transporterna av garn för stickproduktionen till Litauen, transporten av färdiga plagg från Litauen till Jyväskylä och transporten av en del halsdukar från Litauen till Jyväskylä. Sjöfarten har bestått av transport av garn och stickade plagg mellan Lima och Helsingfors. Bedömningen av fraktutsläppen är vägledande, särskilt för fartygsfrakten, eftersom några exakta kilometerangivelser inte fanns tillgängliga när beräkningen gjordes.

År 2021 uppgick utsläppen från frakt till 10 189 kg CO2-ekvivalenter. År 2020 var fraktutsläppen återigen 20093 kg CO2-ekv. Volymen av fraktutsläppen har därmed minskat.

Värt att notera här är dock att minskningen av utsläppen är direkt kopplat till antalet kilo garn 2021. 2021 beställdes mindre garn för produktion än 2020.

Figur 7. Fördelningen av fraktutsläpp (bortsett. Postis transporter)

4.5 Koldioxidneutralitet

Koldioxidneutralitet och strävan efter det är en del av utmaningarna i Alpas verksamhet.

Alpa har satt som mål att vara koldioxidneutralt gällande den egna verksamheten senast 2025. Detta innebär att scope 1 och scope 2 skulle vara utsläppsfria. Eftersom Alpa inte äger några lokaler eller transportmedel är utsläppen av scope 1 redan 0 kg CO-ekv. Scope 2 blir utsläppsfritt när Alpa övergår till 100 % förnybar energi. För närvarande hyr Alpa lokalerna vi vistas i, men trots det har vi lyckats byta elavtal till 100 % förnybar energi år 2021, vilket är ett konkret steg mot koldioxidneutralitet. Nästa mål är att gå över till certifierat grön fjärrvärme. 

Att föra kampen mot klimatförändringarna är för närvarande ett av de viktigaste värdena för ansvarsfullt företagande och vi strävar efter att systematiskt minska koldioxidavtrycket. Under 2022 lyckades vi med detta då vårt koldioxidavtryck minskade jämfört med föregående år.

Att beräkna det årliga koldioxidavtrycket är ett viktigt steg mot en mer ansvarsfull verksamhet och ger ett tydligt mått på företagets klimatpåverkan. Med hjälp av beräkningen har vi kunnat identifiera områden vars utsläpp lätt kan minskas inom vår egen verksamhet. Exempelvis valet av godstransporter med låga utsläpp.

%

Vi kompenserar alla utsläpp som vi inte kan undvika själva.

Även om vårt mål är att göra saker smartare varje år och med lägre utsläpp genereras alltid vissa utsläpp. Därför har vi beslutat att årligen kompensera för de utsläpp vi inte kan undvika.

Under 2020 producerade hela vår verksamhet 106 ton utsläpp. Green Carbon, ett finskt företag, har valts ut som vår partner för kompensation av hela koldioxidavtrycket.

Vi delade upp vår koldioxidavtryckskompensation mellan två olika projekt.

Vi kompenserar 40 procent av våra utsläpp med Green Carbons skogskolsänkor.

Green Carbon skapar kolsänkor tillsammans med finska skogs- och markägare och förstärker koldioxidbindningskapaciteten i befintliga kolsänkor. Koldioxiden i luften binds i våra skogar och dess effektivitet är direkt kopplad till våra skogars tillväxt. Våra skogar fungerar som viktiga kolsänkor och ju mer våra skogar växer, desto bättre binder de koldioxid.

Återstående 60 % av våra utsläpp kompenseras genom en välkänd och respekterad Gold Standard certifierad partner. Vi valde projektet Effektivare ugnar i Peru.

Syftet med projektet är att ge lokalbefolkningen effektivare ugnar, minska mängden trä som behövs vid matlagning och minska mängden lokal träavverkning. Dessutom kommer projektet att minska koldioxidutsläppen vid användningen av ugnar. Projektet har hittills minskat koldioxidutsläppen med två miljoner ton.

Tack vare projektet har mer än 141 000 familjer redan fått tillgång till effektivare ugnar, som möjliggör snabbare matlagning. Dessutom installeras skorstenar i samband med installationen av de nya ugnarna, vilket minskar exponeringen för rök avsevärt.

Mer information om projektet hittar du här.

Koldioxidavtrycket för 2021 kommer även det att kompenseras. 

ANSVAR

5. Ekonomiskt ansvar

Alpas mål är inte att vara ett lyxvarumärke, utan att erbjuda ett relevant alternativ till fast-fashion.

Alpas designarbete, produktionskoordinering, marknadsföring, ledningsfunktionerna och kundservicearbetet sker i Finland. Skatt för personalens arbete betalas i Finland. Största delen av försäljningen sker i Finland, varifrån moms betalas i Finland. Moms på produkter som säljs till Sverige betalas i Sverige. Eventuell vinstskatt betalas i sin helhet i Finland. Alla Alpas anställda arbetar i Finland.

Alpa är religiöst och partipolitiskt obundet och deltar exempelvis inte i valfrågor. Samarbeten med exempelvis Influencers bör alltid vara reklammarkerade på ett tydligt sätt. Verksamheten är i alla avseenden obunden och opartisk.

Tack!

Vi svarar gärna på hållbarhetsrelaterade frågor på:

info@alpaknitwear.se

Källor

Dittmann, M. T., Runge, U., Lang, R. A., Moser, D., Galeffi, C., Kreuzer, M., & Clauss, M. (2014). Methane emission by camelids. PloS one, 9(4), e94363. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094363

Posti. (N.d.) 100% hiilineutraali kompensoinnin kautta. Refererat 24.5.2021. https://www.posti.com/vastuullisuus/ymparisto/100-hiilineutraali/.

Suomen Tekstiili ja Muoti ry. (2016). Vastuullisuuskäsikirja. Grano: Vantaa. https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/julkaisut/vastuullisuus-ja-kiertotalousjulkaisut/

Källor till beräkningarna av koldioxidavtrycket:

Ilmastolaskuri. (2020). WWF. Refererat http://www.ilmastolaskuri.fi/fi/calculation-basis?country=2&year=10746.

Kalkylator. Organisationen Hiilifiksu. (N.d.). University of Helsinki.
Refererat https://blogs.helsinki.fi/hiilifiksu/laskuri.

Rana, S., Pichandi, S., Moorthy, S., Bhattacharyya, A., Parveen, S. & Fangueiro, R. (2015). Carbon Footprint of Textile and Clothing Products. In Muthu, S. Handbook of Sustainable Apparel Production (pp. 141-166). CRC Press. https://www.researchgate.net/publication/276193965_Carbon_Footprint_of_Textile_and_Clothing_Products

SYKE. (2013, september). Y-HIILARI Koldioxid -verktyg
Refererat https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Kulutus_ja_tuotanto/Laskurit/YHiilari.

SYKE. (2019, maaliskuu). Ilmastodieetti – mihin sen antamat ilmastopainot perustuvat? Refererat https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/calculationinfo#baseData.

Bilagor