HÅLLBARHETS-RAPPORT
2020

Välkommen till Alpas hållbarhetsrapport 2020. År 2020 var verkligen händelserikt för många företag, även för Alpa.

I mars 2020 övergick merparten av Alpas personal till distansarbete. Hela världen verkade stanna upp och en oro över vad som komma skulle smög sig på. Vi förbättrade våra distansarbetesmetoder och införde bland annat regelbundna videomöten. Vi utvecklade även våra kommunikationsmetoder inom företaget, vilket medförde att personalens dagliga arbetsrutiner blev tydligare.

Året började lugnt och trots corona lanserade vi våra nya silkesalpackaprodukter speciellt framtagna för sommaren. Mottagandet var positivt, vilket vi är riktigt glada över. Vi lanserade även nya färger för flertalet populära produkter under hösten. Trots svårigheterna under första halvåret lyckades vi öka vår nettoomsättning från föregående år. Under december lanserade vi heminredningssortimentet Alpa Home.

Vi deltog för första gången i Rank a Brand-studien som anordnades av Eetti Ry. Rank a Brand är ett kriterium för företagsansvar där klädmärken poängsätts baserat på öppenheten gällande företagets hållbarhetsaktiviteter. I studien nådde Alpa upp till den näst bästa kategorin B, vilket indikerar att riktningen vi valt är rätt. Även om det fortfarande finns arbete kvar att göra, är vi stolta över placeringen.

Under 2020 gav vi som klädmärke konsumenten ett ovanligt löfte – använd våra kläder i 60 dagar och returnera om du inte är nöjd. För produkterna som köptes under december gav vi en 60-dagars full returrätt, även för använda plagg. Vi har flertalet plagg i kollektionen som är relativt tätstickade för hållbarheten skull och de kräver en viss inkörsperiod för att mjukna till. Även i början känns de grövre plaggen lite stela att använda. Efter ett par veckors användning är de som från en helt annan värld, eftersom stickytan blir mjukare ju mer plagget används. Plaggets passform anpassar sig även och formas efter den som bär det – bra blir bättre. Kampanjen var mycket uppskattad och endast ett fåtal returer kom in, även fast vi sålde hundratals plagg under kampanjperioden. Denna framgångsrika kampanj kommer att upprepas under 2021.

Vår andra 2nd-handservice ökade med 420% från 2019 till 2020. Bevisligen är efterfrågan på begagnade stickade kläder ett faktum och försäljningen av begagnade plagg visade sig vara lönsamt. Att se att stigmat kring begagnade kläder håller på att luckras upp är fantastiskt och det gläder oss att fler och fler väljer en begagnad produkt i stället för en ny.

Ett stort och viktigt steg mot en mer hållbar verksamhet under 2020 var beslutet att börja kompensera för hela verksamhetens koldioxidavtryck. Kompensationen stödjer Alpas mål att vara koldioxidneutralt gällande den egna verksamheten 2025. Green Carbon från Jyväskylä valdes ut som kompensationspartner. 2020 har lärt oss mycket och gett oss ny information gällande Alpas hållbarhet och brand.

 

Nu öppnar vi upp vårt ansvarfulla år 2020, var så god!

%

Tillväxten av Alpa 2nd hand från 2019 till 2020

Hälsningar från VD

“På många sätt var 2020 ett ytterst ovanligt år för Alpa – inte endast på grund av corona”

Under 2020 introducerade vi flera nya produkter och produktkategorier. Den största lanseringen var ett helt nytt sortiment av somriga silkes-alpackaprodukter. Under julhelgen lanserade vi dessutom Alpa Home-kollektionen och presenterade de första inredningsprodukterna under vårt varumärke. Den mest speciella lanseringen var täcket fyllt med alpackaull, som har fått ett positivt mottagande.

En viktig del i vår vardag på Alpa har varit att spontant utbyta idéer med kollegorna vid kaffeautomaten. Under 2020 försvann den möjligheten för många av oss och vi tvingades lära oss att arbeta på nya sätt utan att förlora vår företagskultur, där spontana samtal är en viktig del. Till vår stora glädje hittade vi lämpliga arbetssätt som hjälper oss att bättre återkoppla och utbyta spontana idéer med våra kollegor och även involvera dem som på heltid arbetar på distans. Distansarbete och de nya arbetssätten blev en positiv upplevelse för oss på Alpa under corona-året, även fast hotet om att stänga vår butik i Jyväskylä i flera månader under våren var skrämmande.

Trots de negativa effekterna av coronaviruset, exempelvis gällande butikerna, lyckades vi öka vår nettoomsättning under 2020. Jag är särskilt tacksam över detta och vill rikta ett stort tack till våra kunder och vår fantastiska personal. Coronaåret svetsade oss samman och det var fantastiskt att tillsammans få uppleva framgångarna. Våra kunder har också tydligt velat investera i finsk design- och stöttat företag som är viktiga för dem. Förhoppningsvis kommer trenden att hålla i sig och jag hoppas att så få företag som möjligt behöver stänga sina dörrar innan vi tillsammans tagit oss igenom denna pandemi.

Tack, för att du vill läsa 2020-års hållbarhetsrapport.

Heikki Timlin, grundare och VD

 

1. Vad gör vi?

Alpa är ett textil- och konfektionsföretag grundat 2012 i Jyväskylä som tillverkar och säljer stickade alpackaull-produkter.

Alpas passion och mål är att tillverka väldens bästa stickade plagg. Alpackaull är ett tidlöst och värdefullt material. Vi följer inte de senaste modetrenderna, utan tillverkar mångsidiga stickade plagg av hög kvalitet för olika användningsområden. Alpas plagg kan användas året om till vardags och till fest.

Det är betydande för oss att våra produkter är hållbara, känns behagliga att bära och förblir i gott skick även när de använts i flera år. Alla våra plagg säljs i flera år efter att de lanserats och plagget justeras och förbättras kontinuerligt för att vara en del av en bestående kollektion. 

Ett av Alpas viktigaste värden är att agera etiskt och ekologiskt och dessa värden vägleder Alpa i verksamheten. För att bedriva Alpas verksamhet på ett ansvarsfullt sätt krävs transparens, förändringsbenägenhet och en förmåga att vara framtidsorienterad.

Vi har inget att dölja: det är därför våra produktionsprocesser är transparenta och plaggen har en fullständig nöjdhetsgaranti. Vi erbjuder även lagningsservice under plaggets hela livscykel – och tar även hand om återvinningen när det väl är dags.

Våra kunder är viktiga för oss. Oavsett i vilket ärende du kontaktar oss finns vi alltid här för att lyssna och hjälpa. 

 

1.1 Mål för hållbar utveckling

Målen för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals) försöker vända den globala utvecklingens för att säkerställa människors välbefinnande och mänskliga rättigheter, sociala stabilitet och ekonomiska välstånd på ett miljömässigt hållbart sätt. Dessutom är målet att utrota extrem fattigdom i alla dess former i världen. De 17 olika målen för hållbar utveckling trädde i kraft 2016 och inkluderar både fattiga och rika länder att sträva mot samma mål.

Alpa har identifierat tre viktiga mål som vi kan påverka genom sin vår egen verksamhet.

Mål 12: Ansvarsfull konsumtion

På Alpa bekämpar vi aktivt slit-och-släng-kulturen och fast-fashion genom att producera hållbara och tidlösa produkter. Varje produkt bör kunna användas i flera år och ska vid behov kunna repareras för att säkerställa en så lång livscykel som möjligt. För att förlänga livslängden på våra produkter lanserade vi 2020 flertalet serviceprodukter speciellt anpassade för våra stickade plagg.

Vår begagnatservice Alpa 2nd Hand ökade med 420 % under 2020. Under året skaffade sig allt fler kunder sina nya plagg från 2nd hand-avdelningen, vilket bevisar att använda stickade plagg är en produktkategori som vuxit I popularitet. Begagnade produkter har en märkbart lägre klimatpåverkan än nya och stödjer tanken om ansvarsfull konsumtion.

Mål 13: Klimatåtgärder

Alpa tog ett viktigt beslut 2020 – vi bestämde oss för att kompensera för koldioxidavtrycket gällande hela vår verksamhet. Kompensationen är ett konkret sätt att ta ansvar för koldioxidutsläppen gällande företagets verksamhet och ett naturligt steg för att kompensera för de utsläpp vi själva inte har lyckats minimera. Utöver kompensationen siktar Alpa på en årlig minskning av koldioxidavtrycket i förhållande till nettoomsättningstillväxten. Under 2020 lyckades Alpa utmärkt med detta, då det totala koldioxidavtrycket minskade med några tusen kilo från 2019, även om nettoomsättningen ökade jämfört med 2019.

Alpa har även som mål att vara koldioxidneutralt gällande våra egna leveranser år 2025. Detta kan uppnås genom att minimera utsläppen och genom att gå över till förnybar energi gällande vår egen verksamhet.

Mål 1: Ingen fattigdom

 

Global fattigdom är ett alarmerande problem som Alpa anser sig kunna påverka genom våra egna handlingar. Det finns länder i Alpas värdekedja där man lever i fattigdom. Det är mycket viktigt att vid valet av samarbetspartners ta hänsyn till att de anställda får en lön som går att leva på. Levnadslönerna är ofta högre än de minimilöner som definieras i respektive land.

För att garantera att godtyckliga levnadslöner betalat ut i Alpas värdekedja har vi kontrollerat den lönenivå som betalas ut till arbetstagarna och jämfört den med de deklarerade lönerna. Detta är dock inte tillräckligt, utan nästa steg i processen är att ta in en tredje part för att kontrollera att godtyckliga levnadslöner betalas ut.

1.2 Alpa Take-Back

Är ditt plagg så välanvänt att det inte går att rädda genom att laga det?

Våra produkter håller extremt väl även vid tuff användning och den tidlösa designen håller sig fin länge. Ingenting varar ändå för evigt, utan även våra plagg slits ut efter åratal av användning.

Vi vill att varje steg i produktens livscykel ska vara då enkel som möjlig för våra kunder. Därför är korrekt återvinning av textilierna en mycket viktig process för att materialet ska kunna användas igen och leva vidare. Under 2020 lanserade vi Alpa tjänsten Take-Back, genom vilken kunderna kan skicka sina utslitna Alpa-plagg till oss. Vi på Alpa tar hand om det värdefulla materialet och återvinner det på ett korrekt sätt.

När du skickar ditt utnötta plagg till oss ser vi till att det kommer tillbaka i loopen i form av en ny produkt. Som tack för att du återvinner ditt plagg ger vi dig ett presentkort i vår webbutik på 100 kr.

2. Miljö

2.1 Alpacka och materialen

Alpacka är skonsammare mot sin närmiljö än exempelvis får och getter. Familjen kameldjur, där alpacka ingår, har skonsamma trampdynor som skyddar den känsliga jorden från erosion. Alpackorna äter heller inte upp växterna med rötterna, utan låter växterna växa vidare efter att alpackan tagit det den vill ha. Det har framkommit i studier att kameldjur, (även alpackor) i förhållande till exempelvis får och andra idisslande arter släpper ut mindre metangas. (Dittmann et al. 2014) Alpackan lever fritt i de peruanska bergen likt våra renar här uppe i norr och hjordarna samlas ihop ungefär en gång per år för att klippas. Uppskattningsvis finns endast 6 miljoner alpackor i världen, jämfört med uppskattade antalet kashmirgetter som uppgår till 450 miljoner.

Alpackaull är alltid mulesing-fritt!

Vi försöker se över och följa upp verksamheten på plats hos den garnleverantör vi valt ut i Peru på bästa möjliga sätt. Många enskilda producenter är mycket små och kan därför inte tillgodose Alpos behov på egen hand, så därför är en grossist den enda möjliga partnern för oss. Alpa och garnleverantören har ett ömsesidig förtroende för varandra, vilket har uppnåtts genom långsiktigt samarbete.

När material av animaliskt ursprung används dyker alltid funderingarna kring den etiska behandlingen av djuren upp. Vår leverantör har en egen alpackafarm där en liten del av all alpackaull de använder kommer ifrån. Den största delen av ullen kommer från små och medelstora lokala ullproducenter med egna alpackabestånd. För att vara 100% säkra på hur djuren vuxit upp och behandlats skulle vi vara tvungna att själva ha egna alpackor. Det är inte möjligt och heller inte lönsamt för oss. Alpacka är ett värdefullt och respekterat djur i Peru. Detta uppmuntrar till god behandling av djuren. Dessutom är alpacka ett djur av kulturell betydelse för lokalbefolkningen och det värderas högt. Dessutom förökar sig alpackor långsamt, vilket uppmuntrar till god behandling av djuren. Alpackorna samlas in en gång om året för klippning. Vår leverantör följer ett eget protokoll för klippningen av alpackorna. Även Perus produktionsministerium (Peruvian ministry of production) har ett protokoll för hanteringen av alpackor som alla producenter är skyldiga att följa.

För att följa upp och övervaka verksamheten vår garnleverantör bedriver på sin egen farm har de köpt in tjänster från tredje part, för att säkerställa att djuren behandlas enligt de etiska riktlinjerna. De klippare vår garnleverantör anlitar får timlön och de får inga bonusar baserat på exempelvis antal klippta alpackor eller hur många kilo ull de klipper. Detta uppmuntrar klipparna att under klippningen behandla alpackorna väl. Vår garnleverantörs alpackafarm är eko-certifierad av USDA. Certifikatet är unikt i sitt slag finns inte på någon annan alpackafarm i världen. Intyget innefattar avel, klippning och behandling av alpackor. Utöver detta har garnleverantören GOTS-certifikat och gäller de egna garnerna framtagna på den egna alpackafarmen. Alpas garnfiber kommer inte från detta sortiment, utan från små och medelstora garnproducenter som vår garnleverantör skaffat via sin grossistverksamhet.

Att säkerställa en etisk behandling av djuren är viktigt för oss och något som vi ständigt utvecklar. Många enskilda producenter är mycket små och kan därför inte tillgodose Alpas behov på egen hand, så en grossist är den enda möjliga partnern för oss. Alpa och garnleverantören har en ömsesidig respekt och tillit till varandra, vilken har uppnåtts genom långsiktiga samarbeten. Trots detta är ett mycket viktigt nästa steg mot en ännu mer ansvarsfull produktion att säkerställa ansvaret och etiken för peruansk garnproduktion enligt normerna för socialt ansvar. För en liten aktör som oss är möjligheterna tyvärr begränsade att ansluta sig till olika organisationer för socialt ansvar. Vi vara så öppna och ärliga det bara går i denna fråga.

 

Alpas produkter tillverkas oftast av 100% alpackaull. Ibland kombinerar vi det även med andra naturfibrer, som siden. Återanvändning och återvinning blir enklare ju färre material produkten innehåller. Det är av denna anledning som Alpas plagg inte innehåller elastan eller akryl, vilket skulle göra dem svåra att återvinna. Alpacka tål en kritisk granskning utöver sin slitstyrka även gällande sina värmande egenskaper. Utöver detta avvisar alpackaull smuts, vilket minimerar tvätt och vattenåtgång. Produkter tillverkade av alpackaull har tack vare detta en lång livscykel.

År 2020 var 96% av garnet Alpa inhandlade alpackaullgarn och 4% silkes-alpackagarn. Alla Alpas stickade plagg och mössor är tillverkade av dessa garner. Sjalarna, plädarna och täckena utgör 5% av Alpas produkter. Halsdukarna och plädarna är av 100% alpackaull. Materialet till täckena är draperade med peruansk pima bomull. Pima bomullen står för en så liten del av allt material att andelen är omöjlig att beräkna.

År 2020 använde sig Alpa av tre olika alpackaullkvalitéer. Den vanligaste kvalitén vi använder är Fine Special Alpaca, som är en hållbar ullfiber speciellt framtagen för stickade plagg med ytstruktur. Vi använder oss även av en mycket mjuk Baby Alpaca-kvalitet i våra tät och -slätstickade plagg samt i våra vävda halsdukar och mössor. Dessutom använder vi oss den finaste kvalitén Premium Baby Alpaca.  

Mängden alpackaullgarn vi behövde 2020 var 11261 kilo. Allt alpackaullgarn vi använder är i enlighet med EU:s REACH-standard. Dessutom är det ofärgade garn vi använder oss av ÖKO-TEX® 100 -certifierat. Inga skadliga kemikalier används vid tillverkningen av våra produkter. Vi har säkerställt att följande kemikalier inte har använts i vår egen eller våra underleverantörers produktion. (För tydlighetens skull är de kemiska namnen på engelska).

  1. Alkylphenol & ethoxylates
  2. Phthalates
  3. Brominated and chlorinated flame retardants
  4. Azo dyes releasing carcinogenic amines through reductive cleavage
  5. Organotin compounds
  6. Poly-and Perfluorinated chemicals
  7. Chlorobenzenes
  8. Chlorinated solvents
  9. Chlorophenols
  10. Short-chain chlorinated paraffins
  11. Heavy metals: cadmium, lead, mercury, and chromium (VI)

Den förhållandevis lilla mängd alpackor som finns gör materialet dyrt och värdefullt, varför det är viktigt att undvika spill. I produktionen är spillet nästan obefintligt.

Alpa använder sig av två olika typer av knappar. Metallknappar och corozoknappar, det vill säga stennöt. Metallknapparna kommer från en finsk leverantör som köper in dem från Italien. De färgade corozoknapparna kommer från Tjeckien.

År 2020 behövde vi 11 261 kilo garn till vår produktion.

2.2 Produktion

Alpas kläder formstickas alltid när det är möjligt. Prototyper och misslyckade stickade delar av plaggen skickas till vårt kontor och lager i Finland. Dessa material kasseras inte. Vi har planer på att ta till vara det stickade material som inte går att använda i produktionen och tanken är att förädla det till nya produkter. På detta sätt undviker vi spill i produktionen. Genom att beräkna spillet noggrant och undvika säsongsbetonade kollektioner undviker vi överskott i produktionen. Vi tillverkar ett fåtal plagg åt gången och fyller på partivis vid behov. På detta sätt är blir även lagerrotationen snabb.

Långsiktiga relationer med våra samarbetspartners är en mycket viktig del i vår verksamhet. Alpa grundades 2012 och vi har samarbetat med samma garnleverantör sedan dess. 2016 hittade vi en lämplig produktionspartner i Litauen som uppfyllde våra hårt satta kriterier. Under 2019, för att möta efterfrågan på våra stickade plagg och den ökade produktionsmängden hade vuxit var det dags att hitta en ny partner i Litauen.

Alpas stickade plagg tillverkas i Litauen vid två produktionsanläggningar. En av anläggningarna har både ISO 9001- och ISO 14001- samt EMAS-standard.

Alpas mössor tillverkas av två partners i Finland, även i dessa fall med fokus på att undvika spill i produktionen. Även vårt eget tvättmedel Apa Wool Shampoo tillverkas i Finland.

Klädborstarna i vårt sortiment tillverkas i Tyskland.

Du kan läsa mer om våra leverantörer i stycke 3.

Vi testar och utvärderar alla våra plagg, särskilt noga när vi använt oss av nya sticktekniker eller en ny garnkvalité. På detta sätt minimerar vi riskerna för materialfel som påverkar användningen eller plaggets hållbarhet. Om plaggets trots detta får upprepade reklamationer kontrollerar vi självklart plagget och gör förbättringar för att exempelvis kunna slå fast om det är ett produktionstekniskt fel som bör åtgärdas.

Vi tar alla reklamationer på allvar. Vi kompenserar kunden ekonomiskt för det som hänt och korrigerar felet som uppstått. Returnerade produkter slängs inte utan hittar alltid en ny köpare, exempelvis via vår 2nd hand-avdelning.

2.3 Avfall

2020 genererade Alpas egna verksamhet 280 kilo avfall. Större delen av är energi- och komposterbart avfall. Eftersom Alpa i sin verksamhet använder förpackningsmaterial, exempelvis kartonger på ett effektivt sätt står exempelvis kartongavfallet endast för en liten del av Alpas totala avfallsmängd. Under 2019 genererades 340 kilo avfall. Följaktligen har Alpa lyckats minska mängden avfall, trots att verksamheten har vuxit.

Figur 1. beskriver fördelningen av avfall från Alpas egna verksamhet. Det blir inget avfall från Alpas produktion. Defekta produkter och prototyper skickas från fabrikerna till våra lokaler i Jyväskylä. Dessa material ingår i ett planeringsprojekt där vi utarbetar metoder för att ta hand om materialet för att förädla det på bästa sätt.

Det brännbara avfallet sorteras för att användas i energiproduktion. Papper, kartong, glas och metall återvinns. Biologiskt nedbrytbart avfall sorteras för kompostering.

Under 2020 började Alpa samla in plastavfall för återvinning, vilket tidigare inte varit möjligt i de lokaler vi disponerar.

Avfall 2020

Kuvio 1: Jätteen jakautuminen

Figur 1: Fördelning av avfall

2.4 Logistik

Garnet vi importerar från Peru kommer i så stora volymer vi kan beställa och så sällan som möjligt. Från Litauen transporteras allt landvägen med lastbil och sjövägen med fartyg. Vårt garnlager ligger i Finland i Jyväskylä, vilket möjliggör stora beställningar åt gången. Vi skickar garnerna vidare från Jyväskylä till fabrikerna i Litauen när påfyllning behövs.

I avsnitt 4.4 går vi igenom frakternas olika delar under 2020. Flygfrakt är fortsatt vårt största skäl till utsläpp, medan frakt sjövägen med fartyg var det mest använda transportsättet för frakt av garn. För frakt av färdiga stickade plagg från fabriken till lagret använde vi oss endast av transporter med lastbil.

Under 2020 samarbetade vi med fraktbolagen DHL, HRX, Kuehne+Nagel, PostNord, Posti, Tavaralähetit och TNT.
Webbutikens lager ligger i anslutning till vår butik i Jyväskylä. Logistiskt sett ligger det bra till, centralt i Finland med tanke på att merparten av våra koftor säljs i landet. Utöver den finska marknaden säljs Alpas produkter aktivt även i Sverige. Vi erbjuder kunder från hela världen att handla hos oss online.

Alla våra produkter har 30 dagars fri retur och bytesrätt. Alla returnerade produkter kontrolleras när de kommit in till oss och listat sedan till försäljning i vår webbutik till normalpris. Vi tar hellre emot en returorder än att produkten oanvänd blir kvar hos kunden. För att minimera antalet onödiga beställningar har vi i Finland utvecklat ett showroomkoncept.: alla Alpas produkter går att beställa med fri frakt till våra showroom-återförsäljare i Tammerfors, Åbo och Helsingfors. Utöver detta ger även vår kunniga kundtjänst råd och tips om hur du väljer rätt storlek för att antalet frakter fram och tillbaka mellan vårt lager och kunden ska hållas på en miniminivå.

2.5 Förpackningsmaterial

Alpas produkter är förpackade i en 100% återvinningsbar och återanvändbar packpåse, som också kan användas för att returnera eventuella bytes- och returprodukter i. Dessutom uppmuntrar vi våra kunder att välja ett ännu mer miljövänligt alternativ till papper; RePack.

RePack är ett prisbelönt förpackningsmaterial och retursystem utvecklat av ett finskt företag. RePack-påsarna är tillverkade av återvunnen plast, och en påse kan i genomsnitt användas 20 gånger. Förpackningen är tillverkad i 100% återvinningsbar polypropen.

År 2020 var 11,9% av e-handelsleveranspaketen RePack-förpackningar. Under 2019 var andelen 10,3%, så vi har lyckats öka antalet RePack från föregående år. Återstående 88,1 % av beställningarna packades i Alpas egna packpåsar av papper.  RePack har varit en utmärkt lösning för vår e-handel. I framtiden strävar vi efter att kunderna i ökat antal ska välja de miljövänligare förpackningsalternativen.

 

År 2020 kommer 92 procent av allt förpackningsmaterial Alpa använder sig av från förnybara material. Till dessa hör RePack, packpåsarna av papper, infobladen som kommer med beställningarna, prisetiketterna, retur och -bytesblanketterna och papperskassarna vi har i butikerna. Till ej förnybara material sällar sig plastpåsarna som plaggen packas i när de kommer från fabriken samt prisetiketternas fästsnören.

Fördelningen i användningen av förpackningsmaterial kan ses i figur 2. Även under 2019 var 92 procent av de förpackningsmaterial Alpa använde av återvunnet eller förnybart material, alltså ingen förändring mot föregående år. Ett tydligt steg framåt är dock att fler och fler kunder har valt det återanvändbara alternativet RePack i stället för vår traditionella packpåse.

I Alpas e-handel använder vi oss av FSC-certifierade papperspåsar. Utöver dessa är även prisetiketterna, retur och -bytesblanketterna samt infobladen FSC-certifierade.

Användning av förpackningsmaterial 2020

Kuvio 2: Pakkausmateriaalien käyttö 2020

Figur 2: Användning av förpackningsmaterial

Våra stickade plagg förpackas en och en i en polyetenpåse med låg densitet (PE-LD/LDPE, en tunn och lätt plastförpackning) redan på fabriken för transport och lagring. För närvarande är det ett måste att använda plast för att hålla produkterna i bästa skick innan de når kunden. Förpackningar i plast gör att produkterna hålls torra i transporten och skyddar dem från exempelvis skadedjur och dofter. På detta sätt förhindrar vi onödiga förluster. Miljömässigt sett är det inte lönt att packa om produkterna hos oss från plast till exempelvis pappersförpackningar eftersom produkterna redan är förpackade i plastpåsar på fabriken. Om vi skulle packa om allt skulle förpackningsmaterialens miljöbelastning bli ännu större.

Alpas produkter är alltid förpackade i återvinningsbara plastförpackningar. Vi uppmanar därför våra kunder att återanvända plastförpackningar som exempelvis soppåse och så småningom återvinna den på lämpligt sätt. På så sätt främjar vi korrekt källsorteringen av plast.

På Alpa är vi väl medvetna om plastens och mikroplasternas påverkan på miljön i exempelvis våra hav och sjöar. Även fast vi ökat andelen ekologiskt nedbrytbara förpackningsmaterial finns det fortfarande utrymme för förbättring. Under 2021 kommer Alpa att ersätta våra icke förnybara material med biologiskt nedbrytbara alternativ.

Garnerna och de färdiga stickade plaggen kommer till oss i pappkartonger, som vi återanvänder när vi exempelvis skickar plagg till våra återförsäljare och lagerför plaggen. Trasiga pappkartonger återvinns enligt praxis. Dessa pappkartonger skaffar Alpa inte själv, utan de kommer från leverantörerna. I tabell 1 har vi listat 2020 års förpacknings, tvättmedels och -etikettleverantörer.

I tabell 1 har vi listat leverantörerna av förpackningsmaterial, leverantörerna av tvättmedelsflaskorna samt etikettleverantörerna. 

%

2020 var 92 % av alpas förpackningsmaterial tillverkade av förnybara material.

Företag Kategori Adress
Pussikeskus Oy Packpåsar Ilmalankatu 2A, 00240 Helsinki
Garlita Platspåsar Rinkūnų k. Garliavos apyl. sen.
Kauno r. sav. Stadiono 2 LT – 53280, Liettua
Tuotenauha Oy Hangtags Moisionkatu 6, 15101 Lahti
Tuotenauha Oy Materiallappar Moisionkatu 6, 15101 Lahti
Jyväskylän Siirto-Paino Oy Prisetiketter Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Digisuomi / Pakkaustukku

Fästen för hangtags

Kirrinpolku 5, 40270 Palokka
Jyväskylän Siirto-Paino Oy Infoblad Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy

Infoblad

Bytes- och returblanketter

Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jyväskylän Siirto-Paino Oy Bytes- och returblanketter Kiilatie 4, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Bytes- och returblanketter Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Jouco Oy Tvättmedelsflaskor Palokunnankatu 26 A, 13100 Hämeenlinna
Pirkanmaan Laatuetiketti Oy Tvättmedels-etiketter Keskitie 3, 33470 Ylöjärvi
ACE Print Oy Etiketter Vasarakatu 1, 40320 Jyväskylä
Jyväskylän Kopio-Team Oy Prisetiketter Yrjönkatu 35, 40100 Jyväskylä
Pajalahti Trading Oy Silkespapper, kraftpapper Laivurinkatu 10 B 12a, 00150 Helsinki
Printela UAB Textilmärken Technikos g. 7, Kaunas 51209, Lithuania

2.6 Vår egen verksamhet

Vårt mål är att kontinuerligt utvecklas i vårt hållbarhetsarbete. Under 2020 har Alpa skapat en egen uppförandekod (code of conduct) för våra leverantörer, det vill säga en policy som varje leverantör får underteckna. Underskrifterna är en pågående process.

Vi har publicerat uppförandekoden på vår hemsida och målet är att få underskrifter från alla leverantörer under 2021. Vi började samla in underskrifter i november 2020 och i slutet av 2020 hade 25% av våra partners undertecknat riktlinjerna.

 

Mer information om framtidens hållbarhetsmål i vår verksamhet finns i bilaga 1.

3. Intressenter

Utöver kunderna och personalen är centrala intressenter garnleverantörerna i Peru samt produktionsanläggningarna i Litauen. Vår verksamhet är snabbrörlig, vilket möjliggör en snabb och rak kommunikation.

Vid valet av intressenter betonas vikten av långsiktiga samarbetsrelationer: Alpa anser att långsiktiga relationer främjar förtroende, ansvar, gemensam utveckling och goda arbetsvillkor. Därför är målet inte att välja den billigaste partnern och att byta ut den regelbundet på jakt efter ett lägre pris. I stället betonas vikten av kvalitet, tillförlitlighet och ansvar. 

Vid val av samarbetspartners är de viktigaste kriterierna en fungerande och rättvis process och ett högkvalitativt slutresultat. Låga priser är inte ett av kriterierna, utan i stället fokuserar vi på faktorer som exempelvis personalens välbefinnande och arbetsvillkor samt samarbetets varaktighet och tillförlitlighet. Eftersom Alpa väljer sina leverantörer med stor noggrannhet finns möjligheter till starka förtroenderelationer mellan oss och leverantörerna.

95 % av alla Alpa-produkter tillverkas i lågriskländer, det vill säga i Finland, Litauen och Tyskland. I Finland och Litauen tillverkas våra stickade kläder och mössor, samt vårt eget tvättmedel Alpa Wool Shampoo. Klädborstarna köper vi in från Tyskland. 5% av all produktion sker i Peru, där alla Alpas halsdukar tillverkas. Vi har beräknat produktionsvolymerna i kilo. Under 2019 beräknades produktionsvolymerna efter antal enheter, men beräkningen ändrades till kilo under 2020, eftersom produktionsvolymerna på dättet blir mer detaljerade. Under 2020 innehöll Alpas produktportfölj fler produkter än tidigare med olika vikt, vilket hjälpt till att göra jämförelsen mer exakt.

En förteckning över alla Alpas leverantörer och underleverantörer finns i tillägg 2.

3.1 Produktionsanläggningarna i Litauen

All produktion bortsett från sjalarna, tvättmedlet och mössorna tillverkas i Litauen. Kriterierna gällande produktionsanläggningarna har varit högkvalitativt arbete, professionalism, personalens välbefinnande och en effektiv kommunikation. I kriterielistan ingår även personalens rätt att organisera sig samt att de får en relevant lön, att arbetssäkerheten är hög samt att arbetstiderna är lagenliga. Alpa vill upprätthålla starka samarbetsrelationer mellan båda parter, vilket även är avsikten med den nya produktionsanläggningen i Litauen.

 

Utöver kontaktpersonen vi anlitat gör Alpa regelbundna besök på produktionsanläggningarna. Vi förstår detta inte i sig själv garanterar bra och etiska arbetsförhållanden. Därför förstärks vikten av goda relationer och öppenhet samt förtroende mellan båda parter. Vi har direktkontakt med produktionsanläggningarna varje vecka. En rak kommunikation utan mellanhänder är av största vikt eftersom det möjliggör kontrollen av en ansvarsfull produktion på ett effektivt sätt.

 

År 2020 stod våra stickade produkter för 79,5 % av Alpas hela produktion.

Garlita

Alpa har arbetat med Garlita sedan 2016. Garlita är en innovativ och modern produktionsanläggning som har fått flera utmärkelser för sin stickinnovation och personalens välbefinnande. Anläggningen har ISO14001-, ISO9001- och EMAS-certifikat.

Garlita har 172 anställda. Av de anställda är 152 kvinnor och 20 män.

Under 2019 började Garlita producera den energi de själva gör av med i sin egen verksamhet. Detta möjliggjordes genom att solpaneler installerades på anläggningens tak.

Alpa har gjort en video om produktionsprocessen på Garlita. Du hittar den på vår hemsida https://alpaknitwear.se/ansvarstagande-produktion/

Gija

Vår andra samarbetspartner i Litauen är Gija.

Samarbetet inleddes i slutet av 2019. Gija grundades 1935 och har en lång erfarenhet av tillverkning av stickade plagg i Litauen.

Gija har 83 anställda, varav 72 är kvinnor och 11 män.

3.2 Garnleverantörerna

Alpackaullgarnet som Alpa använder kommer från Peru, alpackornas hemland. Garnleverantören är grossist och köper ull från små och medelstora lokala producenter. Garnleverantören har noggrant valts ut på plats och valet av rätt partner var en lång process. Därför vill Alpa upprätthålla långa relationer med garnleverantören och vi har en direkt dialog utan mellanhänder.

Vi har samarbetat med samma garnleverantör sedan 2012, då Alpa grundades. Alpa vill även stärka sin position som viktig kund och vill på det sättet vara med och påverka arbetsvillkoren i Peru på ett positivt sätt och samarbeta med producenterna för att förbättra arbetsvillkoren.

År 2020 kom 100% av allt garn Alpa använder sig av från samma leverantör, Michell. Just nu är vår enda garnleverantör Michell y Cia S.A. som vi berättar mer om nedan.

Michell y Cia S.A.

Samarbetet med Michell startade 2012 när Alpa grundades. Michell är en av Perus ledande alpackaullproducenter och har flera decenniers erfarenhet och kunnande inom alpackauppfödning och hantering av alpackaull. Michell grundades 1931.

Allt överskott från garnproduktionen återvinns och av det tillverkar garnproducenten nytt återvunnet garn. Den del av garnet som Michell inte kan ta hand om själva säljs till andra intressenter i Kina, Indien och Europa. Där tas överskottet om hand och blir bland annat nytt garn.

I Peru är minimilönen 930 sol. Vi har frågat Mitchell hur mycket de betalar ut i lön till sina anställda. Till de som klipper alpackorna betalas en lön som överstiger minimilönen och klippassistenterna får minimilön. Till de som deltar i garnproduktionen betalar de en lön som överstiger minimilönen. Utöver detta betalar Michell 100 sol extra i månaden till de som har familj. En gång per år betalar Michell även 550 sol i skolgångsbonus för var och ett av personalens barn. Till jul får personalen en julkorg till ett värde av 340 sol. Michell erbjuder personalen även lån upp till 4300 sol.

Vi har inlett en process med intentionen att ta reda på och säkerställa att vår Peruanska partner verkligen betalar ut löner som är tillräckliga att leva på. Arbetet i detta avseende pågår fortfarande.

Michell erbjuder sina anställda möjligheten att ge anonym feedback om arbetet och arbetsvillkoren. Feedbacken samlas in i en låst låda och töms en gång i veckan.

3.3 Mössor, sjalar, filtar och täcken, tvättmedel och klädborstar

Alla Alpas mössor tillverkas av professionella yrkesutövare i Finland. Mössorna tillverkas i Siikais i sydvästra Finland av Top-Knit Oy. År 2020 tillverkades 1820 Alpa-mössor och utgjorde 2 % av Alpas totala produktion.

Sjalarna, plädarna och täckena i Alpas sortiment tillverkas av MFH Knits som ägs av Michell samt av danska Silkeborg Ullspinderi ApS. MFH Knits tillverkar sjalarna i Peru av Michells garn. Silkeborg Ullspinderi ApS förvärvar allt sitt garn från Peru samt tillverkar även sjalarna där. År 2020 tillverkade MFH Knits 56 % av Alpas sjalar och resterande 44 % stod Silkeborg Ullspinderi Aps för. Sjalarna, plädarna och täckena utgjorde år 2020 5 % av Alpas totala produktion.

Under 2019 lanserade Alpa ett eget tvättmedel för stickade plagg. Tvättmedlet tillverkas av finska Oy Faintend Ltd. År 2020 stod tvättmedlet för 12% av Alpas totala produktion. År 2019 var andelen 3 %. Viktigt att notera är att beräkningsmetoderna har ändrats sedan 2019, vilket betyder att procentsatserna inte är korrekt jämförbara. Gällande täckena är andelen peruansk pima-bomull tyvärr inte möjlig att beräkna sett till den totala produktionen, eftersom andelen bomull är så liten.

År 2020 lanserade vi även produkter för underhåll och service av våra stickade plagg. I sortimentet för serviceprodukter ingår bland annat olika klädborstar för avlägsnande av noppor och hår från plaggen. Alla borstar tillverkas i Tyskland av Bürstenhaus Redecker GmbH. År 2020 utgjorde borstarna 1,5 % av Alpas totala produktion.

3.4 Kunderna

Vi tror på en högkvalitativ och personlig kundservice, och varje kund är viktig för oss. Vi har en löpande dialog med vår kundbas via e-post, i vår butik och på sociala medier. Vårt mål är att svara på både e-post och telefon snabbt. Vi finns även tillgängliga på sociala medier i kanalerna Instagram och Facebook. På Facebook har vi skapat ett Alpa insider-community. I gruppen kan kunderna exempelvis dela med sig av sina egna användarupplevelser och bilder på sina Alpa-plagg. Utöver detta diskuteras kommande lanseringar i insider-gruppen och medlemmarna har möjlighet att vara med och påverka och önska nya färger och modeller.

Vi hjälper gärna till och ger våra kunder råd i exempelvis valet av rätt storlek och andra frågor relaterade till vårt varumärke. Genom öppna frågor samlar vi även in feedback från våra kunder gällande kundservicen med betygen “bra”, “okej” och “inte bra”. Under 2020 uppskattade kunderna att Alpas kundservice var 94% “bra”, 4% “okej” och 2% “inte bra”.

Förutom en kundservice av hög kvalitet vill vi att fler konsumenter ska få mer och bättre information gällande klädindustrins miljöpåverkan samt hur den kan minimeras. På sociala medier delar vi med oss av nyheter gällande klädindustrins utveckling. Vi vill respektera konsumenterna genom att vara så transparenta som möjligt i vår kommunikation.

Alpa har inga stora rea-kampanjer eftersom produkterna i sortimentet inte är trendkänsliga utan tidlösa. Tack vare detta behöver vi inte tömma lagret snabbt för att bli av med produkter som inte är trendiga längre. I stället för rea-kampanjer erbjuder Alpa kunderna exempelvis förlängd livscykel på produkterna. Som exempel hade vi en kampanj under 2020 där kunderna fick ulltvättmedel på köpet för att steget till att tvätta och underhålla produkten för en längre livscykel skulle bli lägre.

3.5 Personal

År 2020 arbetade elva personer baserade i Finland på Alpa. Av dessa är fem kvinnor och sex män.

Alla på Alpa erbjuds möjlighet till distansarbete, bortsett från lagerpersonalen. Under 2020, på grund av coronapandemin, övergick majoriteten av de anställda helt eller delvis till distansarbete. Alla rekreations- och utbildningsdagar anordnas lokalt eller i närliggande områden. År 2020 var personalomväxlingen 10 %. Alpa hade inga deltidsanställda 2020.

4. Utsläpp

Koldioxidavtrycket för hela Alpas verksamhet år 2020 är 105 864 kg CO2 ekv.

Med koldioxidekvivalenten (-ekv) avses växthusgasernas klimatpåverkan, det vill säga den totala andelen som påverkar uppvärmningen av klimatet. Utsläpp anges i massa. Jämfört med föregående år har koldioxidavtrycket från Alpas hela verksamhet minskat 6 177 kg CO2 -ekv. Alpa har med andra ord lyckats minska koldioxidavtrycket gällande hela verksamheten, trots ökad omsättning under 2020. Som referensbas är koldioxidavtrycket för en person bosatt i Finland ungefär 10 300 kg CO2-ekv.

Beräkningarna innefattar alla utsläpp från Alpas verksamhet i Finland samt utsläppen från transport, produktion, garntillverkning samt underleverantörer. Beräkningen av koldioxidavtrycket och utsläppen av växthusgaser 2020 är den tredje i Alpas historia. I beräkningarna har vi använt Finlands miljöcentrals (hädanefter SYKE) Y-HIILARI-koldioxidkalkylator (2013) och Koldioxidsmart organisationens -kalkylator (n.d.), som Helsingfors universitet tagit fram tillsammans med SITRA (Finlands innovationsfond, en oberoende offentlig stiftelse som verkar direkt under finska parlamentets tillsyn).

Även fast SYKE:s -kalkylator i första hand är till för att räkna ut organisationers koldioxidavtryck fungerar den som verktyg för att räkna ut Alpas klimatpåverkan. I beräknandet av koldioxidavtrycket har vi även använt oss av SYKE:s Klimatdiet-kalkylator (2019). Även WWF:s klimatkalkylator (2020) har använts vid beräkningen av koldioxidavtrycket. Beräkningskriterierna har använts i situationer där klimatpåverkan inte varit tillgänglig gällande inköpen. Information om beräkningen har erhållits för alla verksamhetsområden från vilka det har varit möjligt att få information på ett tillförlitligt sätt. Genom att använda oss av flera källor och olika kalkylatorer i uträknandet av vårt koldioxidavtryck har beräkningarna kunnat räknas ut på ett så objektivt och noggrant sätt som möjligt.

Generellt sett delas ett företags utsläpp in i Scope 1, Scope 2 och Scope 3 (se figur 3).

Scope 1-utsläppen är de utsläpp som företaget har direkt kontroll över, såsom utsläpp från egna lokaler och utsläpp från transportmedel som ägs av företaget. Alpa äger dock inte själva några lokaler eller transportmedel. Alpa har inte heller någon egen produktionsanläggning som släpper ut koldioxid. På grund av detta är Alpas Scope 1 utsläpp 0.

Scope 2 rör den energi som köps in i verksamheten. Alpas inköp av el 2020 var 13,6 MWh och fjärrvärmeenergikostnaderna 2020 var 38,9 MWh. Scope 2 utsläppen under 2020 var 9,5 % av de totala utsläppen, alltså 10 025 kg CO2 -ekv. 2019 var samma tal 12 %.

Som många andra företag är Scope 3 utsläppen den största posten. I Scope 3 ingår alla indirekta utsläpp knutna till företaget. Hos Alpa ingår utsläpp från produktion, leveranser, avfall, tjänsteresor, inköpa varor och tjänster och förpackningsmaterial. År 2020 var Alpas Scope 3 utsläpp 95 839 kg CO2 -ekv. År 2019 var Scope 3 utsläppen 98 627 kg CO2 -ekv, vilket betyder att Scope 3 utsläppen har minskat.

Greenhouse Gas Protocol

Kuvio 3: Alpan hiilijalanjäljen jakautuminen  Greenhouse Gas Protocol mukaan

Figur 3. Fördelningen av Alpas koldioxidavtryck enligt Greenhouse Gas Protocol.

4.1 Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

Eftersom uppdelningen av scope 1, 2 och 3 inte direkt visar hur utsläppen fördelas mellan Alpas egna verksamhet och produktion i Finland, kommer vi härnäst att beskriva utsläppen från Finlands verksamhet och produktion var för sig.

Utsläppen från tillverkningen av mössorna, förpackningsmaterialet och tvättmedlet inräknas i beräkningarna för produktionsutsläppen, även fast de tillverkas i Finland. Koldioxidavtrycket från Alpas verksamhet i Finland består av utsläpp från affärsresor, energiförbrukning, avfall, inköpta varor och tjänster samt Postis (Finska Postens) -leveranser (se figur 4). År 2020 genererade Alpas verksamhet i Finland sammanlagt 33 263 kg CO2 -ekv.  Den största enskilda posten har varit förbrukningen av energi. Under 2020 har Alpa använt vanlig el i kontorslokalerna. En ändring kommer att ske 2021 då det blir möjligt att välja förnybar energi till lokalerna.

Den näst största utsläppsposten har varit inköp av varor. Andelen inköp har minskat från föregående år. Detta delvis för att exempelvis arbetsdatorer och annan elektronik under 2020 främst köpts in begagnade. Den tredje största posten har varit Postis leveranser. Posti kompenserar utsläppen från företagskundernas transporter genom att delta i certifierade miljöprogram (Posti, n.d.). Postis transporter har ändå tagits med i våra beräkningar eftersom fakta ändå är att transporterna har genererat utsläpp. Den fjärde största utsläppsposten är inköp av tjänster. Här ingår bland annat internet, städtjänster och renoveringstjänster. De minsta utsläppsposterna i Alpas verksamhet i Finland har varit tjänsteresor och andelen utsläpp knutet till avfall. Avfallsutsläppen kan ses i figur 4.

Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

Kuvio 4: Alpan Suomen toiminnan hiilijalanjäljen jakautuminen

Figur 4. Utsläppen i Alpas verksamhet i Finland

4.2 Produktionsutsläpp

Alpas produktionsutsläpp består av garnproduktion, produktion av stickade plagg, täcken, sjalar, plädar, tvättmedel, knappar, förpackningsmaterial, etiketter och textilmärkningar, borstar samt av frakt. (se figur 5). År 2020 var Alpas produktionsutsläpp 72 601 kg CO2-ekv. År 2019 var produktionens utsläpp 79 173 kg CO2 -ekv. Följaktligen har utsläppen från produktionen minskat något jämfört med föregående år.

Den största utsläppsposten i Alpas produktion har varit produktionen av garn. Utsläppen för garnproduktionen har beräknats efter dess energiförbrukning. Den näst största utsläppskällan är godstransporter. Fördelningen av fraktutsläppen kan ses i figur 7. I beräkningarna av knappar och sjalar har produktspecifik utsläppsinformation använts. Vid beräkningen av knapparnas utsläpp har SYKE:s Ilmastodieetti-kalkylator använts (2019). Vid beräknandet av sjalarnas utsläpp har Ranan, Pichandin, Karunamoorthyn, Bhattacharyyan, Parveen och Fangueiron (2015) forskningsresultat använts. 4% av utsläppen har genererats vid produktionen av sjalarna och plädarna och 2% i produktionen av mössorna. 1 % av hela produktionens utsläpp genereras i produktionen av våra stickade plagg i Litauen. Produktionsutsläppen för våra stickade plagg är beräknad baserat på energiproduktionen. Största delen av den energi som behövs vid produktionen av de stickade plaggen fås från solenergi, vilket innebär att utsläppen är mycket låga.

Mycket vatten används vid tillverkning av alpackaullgarn. Alpas vattenavtryck från garninköpen år 2020 är 329 599 liter vatten. I genomsnitt används 13,3 liter vatten för att tillverka det garn som används i ett stickat plagg. Till ett plagg som är tillverkat av ofärgat garn används i genomsnitt 10,5 liter vatten. I denna beräkning har vi endast inkluderat den mäng vatten som behövs vid tillverkningen av alpackaullgarn, inte det vatten som alpackorna dricker i förhållande till det garn de producerar, eftersom validerad information inte finns tillgänglig. Mängden vatten är förhållandevis liten sett till de mängder som krävs vid tillverkningen av exempelvis t-shirts i bomull eller vid tillverkningen av jeans. Till tillverkningen av en t-shirt i bomull behövs ungefär 2 700 liter vatten. Vid tillverkningen av ett par jeans krävs ungefär 6 000 – 8 000 liter vatten beroende på tillverkningssätt.

Kuvio 5: Alpan tuotannon hiilijalanjäljen jakautuminen

Figur 5. Koldioxidavtryckfördelningen i Alpas produktion.

4.3 Produktens koldioxidavtryck

Alpas genomsnittliga klimatpåverkan per produkt är 3,2 kg CO2-ekv. År 2019 var detta 4,9 kg CO2 -ekv. I och med att produktionens koldioxidavtryck minskade under 2020 i förhållande till nettoomsättningen minskade också koldioxidavtrycket per produkt.

En av faktorerna som påverkat detta är att beräkningarna för 2020 kunde utföras med noggrannare parametrar än tidigare år. Den genomsnittliga produktens klimatpåverkan har beräknats utifrån Alpas mest populära produkt Drizzle i den mest köpta storleken M. Beräkningarna är gjorda utifrån produktens vikt som är cirka 450 gram.

Alpas koldioxidavtryck består av garnproduktionen, produktionen av stickade plagg, av knappar samt godstransporter, Postis transporter samt förpackningsmaterialens utsläpp. (se figur 6). Klimatpåverkan för genomsnittsprodukten följer delvis samma mönster som produktionens koldioxidutsläpp. Figur 6 belyser att 42 % av produktens koldioxidutsläpp består av garnproduktionens utsläpp. Näst största posten är godstransport. I posten för frakt har vi räknat in utsläppen för både frakten av garn samt frakten av de färdigställda plaggen.

Kuvio 6: Alpan yhden neuleen hiilijalanjäljen muodostuminen

Figur 6. Fördelningen av totala andelen utsläpp sett till ett stickat plagg

Största delen av klädernas miljöbelastning orsakas under dess livscykel när den är i konsumentens ägo. Enligt finska organisationen för textil och mode (Suomen Tekstiili ja Muoti ry) har ”utvecklingen av material, effektiva tvättmetoder och konsumentinformation om korrekt underhåll av kläder, särskilt tvätt-temperaturer, en betydande inverkan på den miljöbelastning som orsakas av textilier.” (2016). Detta fråntar dock inte i något fall ansvaret från klädtillverkaden. Miljöpåverkan som sker i konsumentledet orsakas exempelvis av tvätt och av de microplaster som hamnar i vattendragen vid tvätt av plagg tillverkade av konstgjorda material. Förutom materialval, design och produktion är det möjligt att påverka plaggets hållbarhet och ålder genom hur det används. Om plagget används för ändamål det inte är tillämpat för är snabbt slitage något att räkna med. Alla plagg slits ändå när det används mycket. Därför blir behovet av underhåll och reparation oundvikligt till slut.

Rekommendationen för stickade alpackaullplagg är i första hand vädring, i stället för tvätt. Fläckar bör tvättas punktvis i stället för att tvätta hela plagget. Om plagget ändå måste tvättas med vatten är rekommendationen att använda kallt vatten och tvätta för hand. Eftersom plagget behöver tvättas sällan blir även dess miljöbelastning litet. Eftersom varje användare har egna användningsmönster för plagget är det i praktiken omöjligt att beräkna mängden vatten och tvättmedel i syfte att få fram plaggets miljöbelastning. Vattenmängden vid handtvätt är även den olika från användare till användare.

För oss är det viktigt att inställningen till plaggen inte är som till engångsartiklar och att plagget används på ett sätt som motsvarar dess värde och får bli servat och lagat vid behov. Genom att undvika tvätt, följa tvättråden, serva och laga plagget vid behov samt återanvända eller återvinna det och med inställningen att respektera tidlösa kläder går det att sänka enskilda plaggs miljöpåverkan avsevärt.

4.4 Transporternas koldioxidavtryck

Transportens koldioxidavtryck består av utsläpp från sjöfart, vägtransporter och lufttransporter (se. figur 7). Utsläpp från Postis leveranser har inte beaktats i dessa beräkningar. Trots att endast 22 procent av de fasta transporterna transporterades med flyg 2020 är det fortfarande den största källan till transportutsläpp. I flygfrakten har dessutom frakten av en del av Alpas sjalar, alla plädar samt täckena från Peru till Finland tagits i beaktande. Vi har även inkluderat transporterna av garn från Helsingfors till Jyväskylä, transporterna av garn för stickproduktionen till Litauen, transporten av färdiga plagg från Litauen till Jyväskylä och transporten av en del halsdukar från Litauen till Jyväskylä.

Sjöfarten har bestått av transport av garn och stickade plagg mellan Lima och Helsingfors. Bedömningen av fraktutsläppen är vägledande, särskilt för fartygsfrakten, eftersom några exakta kilometerangivelser inte fanns tillgängliga när beräkningen gjordes.

Kuvio 7: Kuljetuksien päästöjen jakautuminen (pl. Postin kuljetukset)

Figur 7. Fördelningen av fraktutsläpp (bortsett. Postis transporter)

4.5 Koldioxidneutralitet

Koldioxidneutralitet och strävan efter det är en del av utmaningarna i Alpas verksamhet.

Alpa har satt som mål att vara koldioxidneutralt gällande den egna verksamheten senast 2025. Detta innebär att scope 1 och scope 2 skulle vara utsläppsfria. Eftersom Alpa inte äger några lokaler eller transportmedel är utsläppen av scope 1 redan 0 kg CO2 -ekv. Scope 2 blir utsläppsfritt när Alpa övergår till 100 % förnybar energi. För närvarande hyr Alpa lokalerna vi vistas i, vilket har gjort det svårt att påverka elavtalet. 2021 kommer Alpa att kunna omvandla elavtalet till 100% certifierad förnybar energi, vilket är ett konkret steg mot koldioxidneutralitet.

Att föra kampen mot klimatförändringarna är för närvarande ett av de viktigaste värdena för ansvarsfullt företagande och vi strävar efter att systematiskt minska koldioxidavtrycket. Under 2020 lyckades vi med detta då vårt koldioxidavtryck minskade jämfört med föregående år.

Att beräkna det årliga koldioxidavtrycket är ett viktigt steg mot en mer ansvarsfull verksamhet och ger ett tydligt mått på företagets klimatpåverkan. Med hjälp av beräkningen har vi kunnat identifiera områden vars utsläpp lätt kan minskas inom vår egen verksamhet. Exempelvis valet av godstransporter med låga utsläpp.

Även om vårt mål är att göra saker smartare varje år och med lägre utsläpp genereras alltid vissa utsläpp. Därför har vi beslutat att årligen kompensera för de utsläpp vi inte kan undvika.

Under 2019 producerade hela vår verksamhet 112 ton utsläpp. Green Carbon, ett finskt företag, har valts ut som vår partner för kompensation av hela koldioxidavtrycket.

Vi delade upp vår koldioxidavtryckskompensation mellan två olika projekt.

 

Vi kompenserar 40 procent av våra utsläpp med Green Carbons skogskolsänkor.

Green Carbon skapar kolsänkor tillsammans med finska skogs- och markägare och förstärker koldioxidbindningskapaciteten i befintliga kolsänkor. Koldioxiden i luften binds i våra skogar och dess effektivitet är direkt kopplad till våra skogars tillväxt. Våra skogar fungerar som viktiga kolsänkor och ju mer våra skogar växer, desto bättre binder de koldioxid.

Återstående 60 % av våra utsläpp kompenseras genom en välkänd och respekterad Gold Standard certifierad partner. Vi valde projektet Effektivare ugnar i Peru.

Syftet med projektet är att ge lokalbefolkningen effektivare ugnar, minska mängden trä som behövs vid matlagning och minska mängden lokal träavverkning. Dessutom kommer projektet att minska koldioxidutsläppen vid användningen av ugnar. Projektet har hittills minskat koldioxidutsläppen med två miljoner ton.

Tack vare projektet har mer än 141 000 familjer redan fått tillgång till effektivare ugnar, som möjliggör snabbare matlagning. Dessutom installeras skorstenar vid installationen av de nya ugnarna, vilket minskar exponeringen för rök avsevärt.

Mer information om projektet hittar du här.

Koldioxidavtrycket för 2020 kommer även det att kompenseras i samarbete med Green Carbon.

5. Ekonomiskt ansvar

Alpas mål är inte att vara ett lyxvarumärke, utan att erbjuda ett relevant alternativ till fast-fashion.

Alpas designarbete, produktionskoordinering, marknadsföring, ledningsfunktionerna och kundservicearbetet sker i Finland. Skatt för personalens arbete betalas i Finland. Största delen av försäljningen sker i Finland, varifrån moms betalas i Finland. Moms på produkter som säljs till Sverige betalas i Sverige. Eventuell vinstskatt betalas i sin helhet i Finland. Alla Alpas anställda arbetar i Finland.

Alpa är religiöst och partipolitiskt obundet och deltar exempelvis inte i valfrågor. Samarbeten med exempelvis Influencers bör alltid vara reklammarkerade på ett tydligt sätt. Verksamheten är i alla avseenden obunden och opartisk.

I Alpas ideologi ingår att inte uppmuntra människor att skaffa så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Alpas mål är inte att vara ett lyxvarumärke för ett par utvalda, utan att erbjuda ett relevant alternativ för fast-fashion.

Långsiktigt är Alpas mål att bidra till och skapa en attitydförändring: enskilda plagg kan vara dyrare än vi är vana vid, men i det långa loppet är tankesättet ”less-is-more” oftast ett mer ekonomiskt fördelaktigt alternativ. För att främja detta ger vi gärna tips och råd kring hur plaggen ska få ett så långt liv som möjligt och erbjuder även en lagningstjänst för våra plagg. Även fast ett plagg som lagats, tagits om hand och varit omtyckt är en ekonomisk vinstaffär som även bibehåller sitt andrahandsvärde förstår vi att priset kan vara högt för många. Vi vill ändå vara lyfta fram principerna vi har om öppenhet och tala om vad det är i plagget som kostar och varför.

Alpa strävar också efter att minska säsongstänkandet: många plagg är användbara året runt och år efter år och att förnya garderoben hela tiden är inte sunt. Målet är även att uppmuntra till underhåll och reparation av våra älskade plagg så att kläderna ska återfå den respekt och det värde de förtjänar.

Tack!

Vi svarar gärna på hållbarhetsrelaterade frågor på:

info@alpaknitwear.se

Källor

Dittmann, M. T., Runge, U., Lang, R. A., Moser, D., Galeffi, C., Kreuzer, M., & Clauss, M. (2014). Methane emission by camelids. PloS one, 9(4), e94363. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0094363

Posti. (N.d.) 100% hiilineutraali kompensoinnin kautta. Refererat 24.5.2021. https://www.posti.com/vastuullisuus/ymparisto/100-hiilineutraali/.

Suomen Tekstiili ja Muoti ry. (2016). Vastuullisuuskäsikirja. Grano: Vantaa. https://www.stjm.fi/julkaisut-ja-tilastot/julkaisut/vastuullisuus-ja-kiertotalousjulkaisut/

Källor till beräkningarna av koldioxidavtrycket:

Ilmastolaskuri. (2020). WWF. Refererat http://www.ilmastolaskuri.fi/fi/calculation-basis?country=2&year=10746.

Kalkylator. Organisationen Hiilifiksu. (N.d.). University of Helsinki.
Refererat https://blogs.helsinki.fi/hiilifiksu/laskuri.

Rana, S., Pichandi, S., Moorthy, S., Bhattacharyya, A., Parveen, S. & Fangueiro, R. (2015). Carbon Footprint of Textile and Clothing Products. In Muthu, S. Handbook of Sustainable Apparel Production (pp. 141-166). CRC Press. https://www.researchgate.net/publication/276193965_Carbon_Footprint_of_Textile_and_Clothing_Products

SYKE. (2013, september). Y-HIILARI Koldioxid -verktyg
Refererat https://www.syke.fi/fi-FI/Tutkimus__kehittaminen/Kulutus_ja_tuotanto/Laskurit/YHiilari.

SYKE. (2019, maaliskuu). Ilmastodieetti – mihin sen antamat ilmastopainot perustuvat? Refererat https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/calculationinfo#baseData.

Bilagor